Gå till innehåll

Hur skriver man vissa saker i ett filmmanus...?


Ximelak

Recommended Posts

Hej alla där ute!

 

Nu när det är ett nytt år så tänkte jag att jag skulle ta upp min tvååriga gamla manus som jag har skrivit på lite sådär sporadiskt. En av mina mål är väl att jag ska bli färdigt med ett filmmanus iallafall. ;)

Men hursomhelst så är jag en amatörskrivare så att jag har väl inte skrivit ett filmmanus professionellt så, men jag har väl försökt och läsa till mig hur man ska skriva och sen jag använder Final Draft när jag skriver så att det hjälper mig ju lite. Sen var jag med ett filmprojekt som Alingsås kulturhus anordnade där man fick lära sig hur man gjorde fast man skrapade nog bara på ytan. Fast hursomhelst så har jag läst mig till hur man ska skriva. :)

 

Så nu kommer jag till det jag verkligen undrar. Känns bara som jag babblar på. :P

 

Frågan nummer 1 då: När man ser vissa filmer så händer det saker medan texten som berättar vad filmen heter och vilka som är med i filmen osv... Skriver man med det i filmmanuset eller lämnar man det åt dom gör själva filmen? T.ex. nu vet jag inte om denna filmen är för tjejig som jag kommer ge som exempel på, men i Legally Blonde så ser man i början ett kort som hamnar hos olika tjejer som skriver på för att önska huvudpersonen lycka till. Och under tiden som detta händer så får man se filmens titel och skådespelarnas namn osv.

Så jag vet bara lite nyfiken om man skriver med det eller om man lämnar det åt filmskaparna. :)

 

Sen frågan nummer 2: Hur skriver man om man är ett rum inomhus men att det inte spelar nån roll vilken tid på dygnet det är? För att jag tänkte att det är ett rum utan fönster så att man ser inte om det är dag eller natt. Skriver man typ "INT. RUM" bara då eller? :)

 

Det var alla funderingar jag hade nu. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan nummer 1 då: När man ser vissa filmer så händer det saker medan texten som berättar vad filmen heter och vilka som är med i filmen osv... Skriver man med det i filmmanuset eller lämnar man det åt dom gör själva filmen? T.ex. nu vet jag inte om denna filmen är för tjejig som jag kommer ge som exempel på, men i Legally Blonde så ser man i början ett kort som hamnar hos olika tjejer som skriver på för att önska huvudpersonen lycka till. Och under tiden som detta händer så får man se filmens titel och skådespelarnas namn osv.

Så jag vet bara lite nyfiken om man skriver med det eller om man lämnar det åt filmskaparna. :)

 

Om du skriver ett manus "på spekulation", dvs du vet inte om du kommer att få det sålt och producerat, behöver du inte bry dig om var intron och eftertexter kommer in. Strunta i det till du skriver ett "shooting script", dvs det manus som sedan används av alla inblandade på inspelningen, som också innehåller kameravinklar och sådant.

 

 

Sen frågan nummer 2: Hur skriver man om man är ett rum inomhus men att det inte spelar nån roll vilken tid på dygnet det är? För att jag tänkte att det är ett rum utan fönster så att man ser inte om det är dag eller natt. Skriver man typ "INT. RUM" bara då eller? :)

 

Du skriver att det är "DAG". "DAG" innebär ungefär "det är inget särkilt att tänka på."

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså jag är nog perfektionist av mig, så att även om jag skulle skriva "på spekulation", så skulle jag ändå vilja ha manuset ganska så "färdigt" om man säger så. :p

 

Och jag har en annan dilemma...

Det känns som att jag vill att det hände saker medan förtexten rullade innan själva filmen började, men jag har inte kommit på vad riktigt än... Men det kanske man ska ta det senare? Som sagt jag är nog en liten perfektionist av mig. Jag vill ju att manuset ska vara komplett. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså jag är nog perfektionist av mig, så att även om jag skulle skriva "på spekulation", så skulle jag ändå vilja ha manuset ganska så "färdigt" om man säger så. :p

 

"Färdigt" har ingenting med om du skriver på spekulation eller skriver ett "shooting script". Det du levererar till en tänkbar producent ska inte vara ett "shooting script". Det ska inte innehålla t ex kameravinklar, hur ett klipp ska göras till nästa scen eller var för- och eftertexter ska vara. Det gör bara att du sannolikt framstår som en amatör.

 

Du ska berätta en historia i manusform och visa dina kvaliteter som författare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte mest att det som "kanske" händer under förtexterna är en del av handlingen och att man ("jag") vill ha det under själva förtexten... Ska man inte ens skriva det då? :q

 

Bidrar förtexterna till din historia? Om det inte handlar om Paddabadam-dam-dada-DAM-dam "A long time ago in a galaxy far, far away...", nej; företexterna är inte en del av handlingen och ska därför inte vara med i manuset (förrän det är dags för produktion).

 

Du ska inte skriva ut var och hur filmen och dess skådespelare och regissör etc ska presenteras. Du ska skriva vad som händer i den historia du vill berätta, inte hur den artistiska tolkningen ska vara.

 

Om du anser att det ska hända något under förtexterna, så ska du skriva det som ska hända, men fråga dig varför det är så viktigt att förtexterna kommer just då. Kommer någon in och bär iväg med namnet och att denna namnskylt fyller en viktig funktion i historien och att det är en namnskylt från förtexten till filmen de är med i? I regel vet inte personerna i historien om att de är med på film :) , så förtexterna brukar sällan fylla en funktion i historien. Undantaget då givetvis förklarande, inledande texter som "A long time ago in a galaxy far, far away..." - som förövrigt också bör användas med viss försiktighet (George Lucas texter är ett skolexempel på för lång sådan :) )

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Här har vår kära Moderator helt fel. Tänkte formulera exakt varför själv men sedan togs just detta upp på den eminenta Podcasten Scriptnotes som leds av Hollywoodmanusförfattarna Johan August(Big Fish) och Craig Mazin(Hangover 2 & 3). Här följer ett transcript från deras konversation. Jag låter den tala för sig själv.

 

 

"And somebody was asking a question about writing, it was a simple formatting question really. When you write a credit sequence at the beginning of your movie, how do de-notate it. And for me it’s as simple as begin credits and then when you’re done with that part, end credits.

Somewhat predictably a few less than fully informed individuals said, “That’s not your job. Your job isn’t to talk about credit sequences. Your job is just to write the movie. That’s the director’s job. That’s somebody else’s job. Nobody cares what you think about the credits.” And I totally disagreed.

Because to me while it is not — certainly a valid choice to not write a credit sequence and perhaps more often than not I don’t — it’s just as valid a choice to do it. And, in fact, for this very reason that a good credit sequence, which must be written as a credit sequence — it’s hard to covert a non-credit sequence into a credit sequence — a good credit sequence does precisely what you’re talking about: teaching the audience how this movie works. And by credit sequence I don’t mean just the titles. I mean to say action and movie occurring while titles are going across it.

That’s one way. It’s far from the only way, but one important tool that we have in our bag to help instruct the audience.

John: Some of the best title sequences are just showing you imagery that indicates what the universe of the movie is. And so a long time ago I wrote an adaptation of Tarzan. And the adaptation I did for Warner Bros. was modern day Africa. And so there’s some old sort of mythic Africa in it, but there’s also sort of modern day Africa. And the juxtaposition of those two was really important.

So, the title sequence I wrote for it made it really clear that we’re in present day but there’s all this sort of relic Africanized is still an important part of it. And it was teaching you how to watch the movie. It was teaching you what the movie was going to feel like and foreshadowing some of the things that were going to happen ahead. Even the Spider-Man movies, which are just imagery and noise and rock-n-roll, that’s also telling you what the movie is going to feel like.

Craig: Right.

John: The David Fincher sequences for Girl with the Dragon Tattoo, none of the stuff that you see there is specifically referenced later on in the movie, but it feels dirty sex in a way that is important for you to understand as you start to watch the movie.

Craig: Yeah. James Bond sequences also do this. There’s the prologue, which won’t have credits, the cold open as it were. And then when they go to their very famous traditional credit sequence, you will start to get glimpses of things. And I call these overtures. Just as in old Broadway you would get a good overture at length where you’d get little snippets of all the songs and all the melodies and then the show would begin. Sometimes a credit sequence can do that as well."

Länk till kommentar
Share on other sites

Här har vår kära Moderator helt fel.

 

Det kan jag väl överleva, men enligt min mening är det som John August och Craig Mazin pratar om inledningsbilder till historien. Om man anser att man på bästa sätt berättar sin historia genom att börja den med en viss sekvens av bilder för att ge en stämning, så ska man givetvis ta med dessa. Andemeningen, som jag upplever det som John August och Craig Mazin säger, handlar om att berätta en historia visuellt - vilket är själva poängen med en film. Att detta sen bli en "credit sequence" är sekundärt.

 

Det finns filmer där "credit sequence" är "före" filmen. Dessa är stämningsskapade på sitt vis, men jag skulle nog säga att detta inte är den typ av inledningsbilder som John August och Craig Mazin refererar till. Inledningen på "Jagad" däremot är en sådan. Det är bilder som jag alla gånger skulle vilja förmedla i mitt manus, även om jag inte skulle skriva det som en "credit sequence".

 

Om man är okänd som manusförfattare finns det vädligt många hinder att ta sig över för att få ett manus sålt och/eller producerat. Som okänd manusförfattare försökter man dessutom anstränga sig extra hårt för att få manuset att se så proffsigt ut som möjligt. Vilket lätt kan slå över till att bli en jakt på format mer än att skriva en tilltalande text.

 

Ingen ratar ditt manus för att du inte skrivit ut "credit sequence" på de inledande bilderna. De kan däremot rata det för att den beskrivande texten är dålig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aldrig sett utskriven credit sequence i något manus som inte var ett shooting draft. Kan däremot tänka mig att det kan gå för sig att skriva "EV. FÖRTEXTER ÖVER BILD" varpå du sedan beskriver den inledande sekvensen. Kräver sekvensen att det finns text över bilden för att den ska funka så är den inte värd att ha med till att börja med. Det är inte förtexterna som bidrar till en bra öppning; Det är vad bilderna under texten förmedlar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag tänkte mest som ett t.ex. att man ser någon/några som åker i en bil på väg till nåt, att förtexten rullar då. Ska man bara skriva att dom åker till t.ex. ett bröllop eller ska man skriva att förtexten rullar då?

 

Det verkar vara delade meningar om det. Ja eller nej? :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...