Gå till innehåll

Mick till filminspelning. Tips?


_toveee_

Recommended Posts

Hej

 

Grundfrågan i denna tråden var egentligen: fungerar vår studiomick till filminspelning? Efter många nekande svar

redigerar jag nu detta inlägg:

 

_____________________

 

Då har förutsättningarna ändrats. Vi ska nu spela in vår skräckfilm i sommar. Som ett nybörjarteam kan vi inte

något alls, men vill lära oss så mycket det går och har ordentligt med tid på oss nu. Vi kommer ansöka om ekonomiskt stöd,

och det innebär förhoppningsvis att vi slipper köpa det allra billigaste. Någon har föreslagit en Röde ntg-2.

 

Är den fortfarande ett bra val? Eller skulle ni föreslå något annat?

 

Inspelningsmiljöer:

 

- inuti ett öde hus (ska verka som att det ligger i skogen, men i själva verket hörs ljud från bilar ibland, eftersom en väg går precis utanför)

- lite utomhus

- inomhus i bebott hus

- på en flygplats (ankomsthall på Landvetter)

- i en bil

 

Tove

Länk till kommentar
Share on other sites

SP's B1 är en helt okej studio-mick vad jag märkt av, men den är inte lyckad på set. Inte så att det inte går att använda, jag inledde min karriär med att använda en ADK 51 med, med tanke på förutsättningarna, hyggligt resultat, men det var verkligen inte smärtfritt. För det första så är stormembranare tunga. Sen har de upptagningen sidleds, vilket gör dem ganska jobbiga att placera där de behövs. Men framför allt så är de verkligen inte bra på avstånd och snudd på omöjliga att få vindsäkrade.

De mickar jag helst skulle rekommendera misstänker jag, baserat på hur frågan ser ut, ligger utanför er budget med åtminstone 1000% (inte en överdrift - 1k% är en 10-dubbling), men det finns fullt användbara mickar även för några få tusingar. Röde NTG-2 är exempelvis en som jag använde en del i början. Kräver lite av boom-killen/tjejen, men det är ärligt talat en bra sak om man vill lära sig hantera mick.

NTG-3 är betydligt bättre, men kostar åsså en del mer. Många jämför den med klassikern Sennheiser MKH416 (min absoluta favoritmick till många tillfällen), men jag skulle säga att det är lite som att jämföra äpplen med päron - båda har liknande former och är frukter med kärnhus, men är inte samma sak. 416, å andra sidan, är ännu dyrare, har väl halkat ned till 10.000:- nu tror jag (låg en bit över 20k för inte så många år sen...gissa när jag köpte min....), men låter grymt till utomhus-ljud, särskilt i torrt lagom varmt klimat, och går att använda inomhus. Det är en av världens mest använda mickar för film, och det tog hus i helvete när Sennheiser försökte sluta tillverka dem efter 30 år av trogen tjänst. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så jättemycket Christian! Då vet vi vad vår mick kan prestera. Okej, men inte speciellt bra..

 

Kan du ge exempel på mickar på bara några få tusingar?

Vi blev rekommenderad en Röde-mick för 1600 ungefär. Vet ej vilken, men låter det okej?

 

Tack igen, snabba svar uppskattas :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Rode videomic, rode ntg-1, och ntg-2 kostar alla runt 1500-1700kr på thomann (av dem skulle jag personligen välja ntg-2).

 

Jag har hört mycket gott om Sennheiser MKE600 som lågbudgetmick, men den ligger på ca 2700.

 

Vad spelar ni in på? Direkt i kameran eller till en separat bandare? Har den phantom power?

 

Har ni funderat på att hyra? Bra mikrofoner håller länge, så hyrkostnaden är riktigt låg (ni kan nog få en 416 för en bra bit under 100kr/dag), och många hyrställen ger rabatter till små projekt utan pengar. Det finns även resurscentrum i många städer som hjälper med gratis teknik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan göra det. Till filminspelning använder man i huvudsak kondensatormikrofoner, och de behöver ström för att fungera, och denna ström kallas phantom power. De flesta kameror med XLR-ingångar har det, men inte tex DSLR (som dock har väldigt brusiga och känsliga preamps, så man bör använda en mixer framför dem). Det finns dock vissa mikrofoner som har möjligheten att drivas av ett batteri, ex NTG-2, vilket gör att de kan användas med utrustning som inte kan ge phantom power.

Länk till kommentar
Share on other sites

En snabb sökning på kameran och phantom power, visar att den inte har det. För att använda en kondensatormikrofon måste micken antingen kunna vara batteridriven (som ntg-2), eller använder ni en mixer eller recorder som kan ge phantom istället för kameran.

 

Är det ert första filmprojekt? Hur har ni tänkt använda mikrofonen? (på kameran, bom etc)

Länk till kommentar
Share on other sites

För att använda en kondensatormikrofon måste micken antingen kunna vara batteridriven (som ntg-2), eller använder ni en mixer eller recorder som kan ge phantom istället för kameran.

Är det ert första filmprojekt? Hur har ni tänkt använda mikrofonen? (på kameran, bom etc)

 

Då verkar ntg-2an vara bra för oss.

Japp, vi är totala rookies. Vi förväntar oss inget storslaget, utan vill bara prova och lära oss. Kan mycket väl hända att vi hyr utrustning med tanke på att vi inte vet vad vi har att vänta oss.

Och ja, det ser ut som att vi ska fixa bom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, låter bra - kolla definitivt upp att hyra grejer istället för att köpa om det bara handlar om några dagar, men då mste ni som sagt ha en batteridriven mick eller en mixer med phantom till. Tänk även på att ni behöver ett shockmount för att fästa micken på bommen, och ev vindskydd om ni ska vara utomhus.

 

Skaffa ett par slutna hörlurar och var noga med att använda dem, så får jag önska er lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, låter bra - kolla definitivt upp att hyra grejer istället för att köpa om det bara handlar om några dagar

 

Vi kommer ha inspelning under flera veckor, och det verkar som att vi kommer köpa en egen mick. :)

Nu har vi dessutom fått vårt drömhus att spela in i, och dessutom vill grannarna gärna hjälpa till med elen. Så det här löser sig otroligt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att eftersynca utan erfarenhet eller en god orsak är en väldigt väldigt dålig idé. Gör allt ni kan för att få allt på plats, annars kan ni få enorma problem. Dessutom bästa sättet att lära sig :-)

Är ni oroliga för att kameran inte ska kunna driva en mick så är Röde NTG-2 ett hyggligt val. Den kan köras helt på batteri utan problem.

Det viktigaste boom-killen/tjejen har att tänka på är inte enbart att få det att låta så bra som möjligt, utan att få det att låta så jämnt som möjligt så att allt håller ihop vid klippningen! Spela även hellre in för lågt än för högt, även om det finns en gräns för hur lågt man kan ha, givetvis. Det bör inte dista, men det får inte gömma sig i bruset heller :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Bör kanske nämna att det största problemet för film med mickar som B1 är att film måste låta naturligt, även när det inte är det (man måste se skillnad på realism och trovärdighet), medan den typen mickar låter stort och musikaliskt. Alltså en direkt motsats till vad man behöver för att göra ett övertygande ljud generellt. Av exakt den orsaken skulle väldigt få människor använda film-mickar till sång, även om det finns mycket även såna mickar kan göra bra i instrumentväg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om ni har tillgång till skådespelarna en längre tid till en billig peng så är eftersynk ett alternativt; för det skulle B1 duga helt ok. Då kan ni ta referensljud med den och sen spela in replikerna i efterhand.

 

Vi fick detta förslag igår, det lät som ett riktigt billigt alternativ.

Men som Christian säger... kanske är det bättre att ta det mesta på plats?

 

Att eftersynca utan erfarenhet eller en god orsak är en väldigt väldigt dålig idé. Gör allt ni kan för att få allt på plats, annars kan ni få enorma problem. Dessutom bästa sättet att lära sig :-)

 

Kameran vi använder är en Canon Legria G25. Här är den: Canon LEGRIA HF G25 - LEGRIA HD-videokameror - Canon Svenska

Den funkar väl tillsammans med en mick?

 

Vi ska ansöka om bidrag från olika håll, men just nu ser det ut som att vi har upp till 1600 att spendera på micken. En Röde NTG-2 är några hundralappar dyrare.

Vilken är den billigaste, men bästa, micken som ni kan rekommendera oss som vill kunna ta upp så mycket ljud det går på plats?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...