Gå till innehåll

Övervakningen - Kortfilmsmanus


Phip

Recommended Posts

Inte för att jag vill vara elak nu men jag undrar?... Vad handlade detta om?... Vad ville den där killen med plasthandskarna ha ut av detta och vad letade han efter?

 

En sak till när du skriver manus så ska du bara skriva vad publiken kan se och höra. Då menar jag att du inte ska skriva "Vi hör att KARAKTÄRNAMN låser dörren" Det ska vara vi hör att någon låser dörren. Sen så var det några andra saker som jag såg här och där men som jag har glömt. Är detta ditt första manus?

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, det är mitt första manus. Jag tänkte liksom att gestalta det här med all övervakning, att någon går in i ditt hus och kollar igenom dina saker utan att du vet att dem har varit där och gjort något, familjen är ju oskyldig men kollas ändå. Sen tänkte jag också att FRA mannen går lite över sina befogenheter och använder deras saker utan att de vet om det, han provar deras säng, dricker deras kaffe.

 

Kanske saknas lite dramatik? Känner nästan att skriva kortfilm känns svårare än långfilm då jag har bättre koll på hur långfilm är upplagd och så vidare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, nej, det ska gå utan att man behöver logga in. Fick inte upp den här på voodoofilm då jag fick något error.

 

Det är tyvärr så att det är problem med att ladda upp filer just nu. Jag vet inte varför men jag vet att Pace jobbar med det.

 

Din länk fungerar nog i sig, men när man ska ladda ner filen, laddar man ner en exe-fil som i sin tur antaligen laddar ner pdf-en. Det kan upplevas som skumt och gissningsvis kan vissa brandväggar tycka att den inte vill ladda ner.

 

Har du Google Drive eller DropBox så skulle jag föreslå det instället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu när jag ändå testade att ladda ner, så tyckte jag att lika kunde kommentera manuset också.

 

Några formatgrejer först.

 

Alla karaktärer skrivs med versaler första gången vi stöter på dem, sedan skrivs de som vanligt med gemena.

 

Du behöver inte skriva (O.S.) på alla ljud som vi hör men inte ser källan till. Det är framför allt på dialog som det är intressant.

 

Scenerna ska inte numreras i detta läge. Nummer behövs när manuset ska filmas, men innan dess bör de inte vara med.

 

Sättet att skriva

 

Du skriver väldigt detaljerat. Det känns mer som en roman än ett manus bitvis. Det är också fokus på detaljer som inte förhistorien framåt som vilka kläder människorna har på sig.

 

Sedan skriver du väldigt kompakt, vilket betyder att allt går vädligt fort. En sida motsvarar en minuts film, ungefär.

 

Själva historien

 

??

 

Hum, vad vill du säga? Du får ursäkta, men jag förstår inte poängen.

 

Sedan lämnar han ju spår efter sin närvaro. Han går in med skorna på. Han dricker kaffe. Han sprider ut lerig tvätt på golvet (som även om det samlas ihop kan lämna spår). Han slänger tillbaka grejer han tittat på. Det känns inte så proffsigt, om du nu vill påskina att vi är statligt övervakade. Det känns mer som någon pervers, besatt galning än ett övervakningsproffs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag trodde att man skulle göra en beskrivning av hur karaktärerna och omgivningen såg ut, tex då vad de har på sig.

 

Syftet med själva historien var lite hur vårdslöst staten kliver in och vänder upp och ner på allt för att sedan bara lämna och att alla är övervakade även denna oskyldiga familjen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du bör bara beskriva det som är viktigt för handlingen. Om det inte är viktigt för handlingen så skapar du bara problem för dem som skall filma om det är alltför detaljerat. Det som däremot kan vara bra är att beskriva vilken typ av kläder för att på ett visuellt sätt beskriva vad det är för karaktärer.

 

Du skriver i dina inlägg att familjen är oskyldig. Hur vet vi det?

 

Jag tycker din scenindelning är lite förvirrande. I scen ett så går familjen ut och och Rune kommer in. Jag på sätt och vis förstå det visuella men om tittaren skall stirra på en dörr i ett par minuter för att familjen skall hinna bort och Rune (som stått och väntat runt hörnet?) skall hinna komma fram så blir din kortfilm ganska tråkig. Om man inte väntar eller gör ett klipp så kommer tittare undra varför familjen inte sett när Rune går in i deras hus. Ännu konstigare blir scen två där Rune är kvar i hallen. Vad är det som gör att det är en ny scen där?

 

Du skriver att du vill berätta att alla är övervakade men det framgår inte.

 

Om du upplever att staten kliver in och vänder upp och ned på saker och vill använda det här som en metafor så måste du tydligare visa vad det är en metafor för. Jag tror inte att det är en allmän uppfattning att FRA dagligen springer in och ut i folks hem så om det är menat bokstavligen så måste du förtydliga att det är något som FRA gör trots att alla tycker att det är otroligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag trodde att man skulle göra en beskrivning av hur karaktärerna och omgivningen såg ut, tex då vad de har på sig.

 

Du ska beskriva det som är viktigt för historien. Beskriva på ett kort och koncist sätt som samtidigt målar upp en bild för den som läser - nej, det är inte lätt, men kämpa på - just det som är relevant för att vi ska kunna ta till oss historien.

 

I det här fallet är det en "helt vanlig familj" och det är kort, koncit och målande. Att vi får olika bilder av vad en vanlig familj är, spelar ingen roll. Spelar det roll? Ja, då får du beskriva annorlunda.

 

...hur vårdslöst staten kliver in och vänder upp och ner på allt...

Metaforiskt? bildligt? bokstavligt? Jag själv inte har upplevt det du påstår att de gör, och du kan inte förutsätta att dina läsare har det heller. Få mig att förstå din verklighet som sanning först.

 

...alla är övervakade även denna oskyldiga familjen...

Oskyldig? Hur vet vi det? Det syns ingenstans.

"Alla är övervakade" ??? I din verklighet, kanske, men inte min. Om du vill visa på ett samhälle där alla är övervakade måste du först visa oss ett samhälle där alla är övervakade. Lika lite som du kan göra en film och förutsätta att alla som ser den är kommunister, rasister eller muslimer, kan du förutsätta att alla delar din uppfattning om vad vi lever i för samhälle. Så visa oss samhället som du ser det. Då kan du inte förutsätta att inbrottstjuven som dricker kaffe och gottar sig i smutstvätt ses som övervakare från staten.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Japp, det är mitt första manus. Jag tänkte liksom att gestalta det här med all övervakning, att någon går in i ditt hus och kollar igenom dina saker utan att du vet att dem har varit där och gjort något, familjen är ju oskyldig men kollas ändå. Sen tänkte jag också att FRA mannen går lite över sina befogenheter och använder deras saker utan att de vet om det, han provar deras säng, dricker deras kaffe.

 

Kanske saknas lite dramatik? Känner nästan att skriva kortfilm känns svårare än långfilm då jag har bättre koll på hur långfilm är upplagd och så vidare.

 

Vad skulle du klassa manuset som rent genremässigt?

 

Jag tycker själva scenariot är lovande för komedi, i alla fall. Jag föreställde mig en tjock klantig tomte som famlar runt och rotar i deras saker och "hohoo"-ar och "hmmm"-ar till sina triviala upptäckter som att mamman har rosa string eller något. Av någon anledning hörde jag även någon mjuk variant av The Mountain King spelas i bakgrunden.

 

Tyvärr är detta inte alls vad du skrev.

 

Har svårt att komma på rätt frågor att ställa dig just nu. Men kan du mer utförligt beskriva vad du vill förmedla med filmen? Vad är problemet med att FRA rotar i ditt hus? Vad är budskapet i din berättelse, eller själva frågan du vill väcka och diskutera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillade det!

 

Fick en obehaglig känsla av att den här mannen kliver in i deras liv och rotar. Förstår nog vad du är ute efter här och för mig lyckades du förmedla känslan. Det märks att du vill skriva på ditt sätt och jag tycker du ska göra; samtidigt som du läser lite om struktur och termer.

Jag kan självklart ha misstolkat manuset, men för mig kändes det som en kortfilm Lucas Moodyson skulle kunna göra. Svensk diskbänks-realism med thriller inslag. Med rätt cast hade det blivit en liten trevlig rulle.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...