Gå till innehåll

Att skriva manus helt enkelt.


Adam88

Recommended Posts

Halloj!

 

Jag började att skriva filmmanus för ett tag sedan, men la sedan av i brist på idéer och så vidare..

Nu har jag börjat igen och går på en skola som har ett specialutformat program som kallas samhäll/media..

 

Några i min klass håller på med rörlig bild och deras lärare berättade för dem att när man kommit på en bra manus idé så ska man skriva början, sedan slutet för att sedan jobba sig bakifrån och fram i berättelsen...

Hon påstod att det var ett mycket bra sätt.

 

Jag själv har alltid, och lär även i fortsättningen skriva manus från början till slut...

Gör jag fel eller går det bra vilket som? Hur gör ni?

 

Och så en sista fråga; Om man har ett fördigt manus och vill ha det filmatiserat kan man då skicka det till olika filmbolag? Typ så som man skickar bokmanus till förlag i hopp om att få boken tryckt..?

 

Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillvägagångssättet när man skriver manus är väl upp till var och en och det finns nog inget rätt och fel. I 'On Writing' av Stephen King (som iofs handlar om bokskrivning, men som fortfarandne är applicerbart i det här fallet) så får man läsa att han har använt sig av lite olika metoder för olika böcker.

 

Jag brukar stolpa upp historian med en mening per nyckelmoment och sedan börja skriva. Karaktärerna utvecklas medan jag tänker igenom stolparna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt så finns det massor av olika sätt men jag kan berätta hur vi gjorde.

 

1.Manusgruppen (Vi är flera) träffas och brainstormar regelbundet i någon månad.

2.Sedan när man har kommit på massor av idéer till filmen träffas man regelbundet och börjar bearbeta de idéer man fått till karaktärer m.m.

3.Näst sist träffas man och grovskriver hela handlingen i berättarform, men utan exakt dialog. T.ex. "Anders talar om för Kalle att det nog vore bäst om de inte umgicks längre...". Då förstår man vad som händer utan att fastna på detaljer och kan sedan arbeta med en bra dialog när man skriver manuset.

4.Renskrivning av handlingen i form av Manus, som man sedan går igenom och renskriver till det är färdig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ska jobba dig från slutet till början eller tvärtom tror jag mer är en smaksak. Det viktigaste är att du vet hur historien ska sluta och inte säger att det löser sig väl när du kommer dit.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag skriver så vet jag ganska tidigt hur slutet ska vara,

jag vet dessutom flera saker som jag vill ha med i filmen men inte riktigt hur och var.

Så när jag skriver så börjar jag från början och arbetar mig mot slutet som jag till stor del har färdigt i huvudet, och så väver jag ihop hela berättelsen med olika händelser och problem som jag vill ha med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla tips... Nu känns det mycket bättre..

Hur slutet ska vara vet jag alltid, men tyckte inte att det lät som en bra idé att skriva bakifrån... Men som sagt det är väl upp till var och en...

 

Ingen som vet något om var man gör av färdiga manus?? (Se mitt första inlägg, långt ned i texten.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...