Gå till innehåll

Bästa codec från dslr till redigering i Adobe


filmkotten

Recommended Posts

Försöker lära mig mer om codec vilket är en röra. Jag filmar med canon dslr och får ut komprimerad MOV h.264. När man läser på lite så får man reda på att final cut användarna gör om det till Pro res 422 vilket underlättar redigering utan nämnvärd kvalitetsförlust. Vi som redigerar i adobe premiere/after effect vad kan vi göra för att underlättat redigering. Är det någon annan codec som är att föredra? Berätta gärna:)

 

Ps vill slippa Grinder vilket jag provat men arbetsflödet funkar inte för mig

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick detta kloka svar från annat forum som jag kan dela med mig av.

Adode har ingen egen codec eller container.

 

- H264 och ProRes är två olika "codecs", dvs metoder för att komprimera rörliga bilder precis som JPEG och PNG har olika metoder för att komprimera stillbilder.

- MP4 och MOV är två olika "containers", dvs filtyper för att hålla på olika "codecs". De flesta containers kan hålla en eller fler ljud och bildströmmar.

 

Adobe promotar "all native workflow", dvs att man kan jobba med i stort från vad till vad som helst. Som exempel vore det H264 in från kameran och MPEG2 ut för leverans. I verkligheten är inte riktigt saker så bra men överlag är det vad man promptar. Beroende på arbetsflöde kan "all native" fungera bättre eller sämre.

 

Kör du Adobe-sviten på Mac kan du köra ProRes rakt igenom precis som du gör i ex. FCPX. Annars är AVID's DNxHD ett alternativ. Det senare fungerar även under Windows. ProRes kan man bara läsa på den plattformen dessvärre, att skriva ProRes är meckigt där (Nej, FFMPEG implementationen är inte bra).

 

Så… Vad ska du göra? Jag skulle rekommendera ProRes. Kör du ex. H264-material från DSLR-kameror bör ProRes 422 räcka. För lite mer krävande arbete med färger, gå upp till ProRes 422HQ. Jag är osäker på om du behöver Apple Compressor för att få tillgång till alla ProRes-varianter. Jag tror sedan 10.8 att de ingår i systemet. För att preppa material i Adobe-världen till ProRes kan du använda deras "Adobe Media Encoder" eller "Prelude".

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror ju väldigt mycket på hur man jobbar, storlek på projekt, etc etc etc. Att konvertera, om du endast jobbar i Premiere Pro, ger ALDRIG bättre kvalitet om du kör all grading i 32-bit Float ( = Maximum Bitdepth). En konvertering ger alltid en kvalitetsförlust, från knappt mätbar, via liten förlust till större problem. Men det kan ju ge fördelar med ex mer snabbjobbat på timeline om man inte har LongGOP och fördelen att filerna fungerar i de flesta andra program som Mocha, DaVinchi, etc.

 

Trade-off är ju konverteringen i början (eller längre rendering på slutet om man inte konverterat).

 

Men ProRes eller DNxHD på Mac och DNxHD på PC är ett bra alternativ. Vill man absolut ha ProRes på PC finns ex Media Reactor från Drastic Technologies som ger en fullt fungerande ProRes för PC. ( Drastic Technologies Ltd )

Länk till kommentar
Share on other sites

Försöker lära mig mer om codec vilket är en röra. Jag filmar med canon dslr och får ut komprimerad MOV h.264. När man läser på lite så får man reda på att final cut användarna gör om det till Pro res 422 vilket underlättar redigering utan nämnvärd kvalitetsförlust. Vi som redigerar i adobe premiere/after effect vad kan vi göra för att underlättat redigering. Är det någon annan codec som är att föredra? Berätta gärna:)

 

Ps vill slippa Grinder vilket jag provat men arbetsflödet funkar inte för mig

 

Vad är det du vill underlätta för din redigering? ...eller vill du bara lära dig format?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt problem är igentligen inte när jag är i premier utan i after effect. Det är där det är lite jobbigt med H.264. Nu gjorde jag ett test igår med att göra en transcode till ProRes422 med resultatet att filerna blev ca 10 ggr så stora men var betydligt bättre att arbeta med. I mediaencoder gick det ju hyfsat snabbt att konvertera till ProRes. Frågan är om jag skall ta det som vana att alltid göra en transcode på hela mitt projekt innan jag börja arbeta med dom. Alternativt bara på dom sekvenser som skall in i after effect?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...