Gå till innehåll

Glas av socker, var kan man hitta det?


Höög

Recommended Posts

Hej,

 

jag ska ha med en glasflaska i en film (behållare till badskum) som ska välta ner från badkarskanten eller handfatet och krossas mot klinkergolvet. Nu behövs det möjligen lite mer kraft för att krossa riktigt glas, oavsett så vore det fint med något som man är rätt säker på går i bitar på första försöket och jag har hört talas om breakaway glass, som man kan krossa i sin hand om man så vill, utan alltför mycket jobb. Någon som vet var man kan få tag på sånt? Helst i trakterna i och runt Göteborg om möjligt..

har kollat stuntgruppen.se men verkar inte som att dom har det i sitt sortiment, men har mailat dom för säkerhets skull.

 

Hemskt tacksam för hjälp!

 

Vänligen,

/Matilda

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är jag ingen expert på effekter, men sockerglas som sådant är ganska lätt att göra själv. Du behöver socker, vatten och glykossirap (välsorterade livsmeddelsaffärer, apotek eller konfekttillverkare).

 

Här är en gammal tråd på ämnet: http://forum.voodoofilm.org/specialeffekter/547-sockerglas.html

 

Här är en länk med youtube film Hur man gör splittrande glas (sockerglas) | Lär dig något nytt idag

 

Eftersom jag har gjort en del konfekt kan jag tala om att vinsten som nämns i ovanstående länk går att ersätta med citronjuice. Både det och glykossirapen finns med för att sockerlagen ska förbli flytande när sockerkoncentrationen blir för hög för att den "egentligen" inte ska vara flytande. Jag har prövat utan och fick helt plötsligt en kastrull med fuktigt socker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...