Gå till innehåll

Kortfilm - hjälp - välja kamera


_toveee_

Recommended Posts

Hej,

 

Jag och ett gäng kompisar ska göra en kortfilm med tema skräck, så ni förstår att vi kommer behöva filma i

relativt dåliga ljusförhållanden. Vi har redan en okej mikrofon, men en ny och bättre vore inte fel.

 

Som det ser ut nu har vi en budget på 10.000;- och jag känner att det kanske är lite naivt med tanke på

våra krav i listan nedan. Vad tror ni?

 

Vi behöver:

- videokamera (med uttag för headset)

- stativ

- lite rekvisita (inte mycket)

- EVENTUELLT en mikrofon

 

Föreslår ni att vi filmar i mörker, eller att vi filmar i "halvmörker" och lägger på ett filter i

Premiere Pro+After Effects? Min spontana tanke är att det andra alternativet verkar bra,

men vad säger ni som kan mer om saken?

 

Vad för kamera behöver vi? Konkreta tips? Prisklass?

Och stativet? Vad säger ni om det?

Mikrofontips?

 

Tack så mycket, snabba svar underlättar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det finns väl inte så mycket att välja på i denna prisklass. Ska man ha ljud och bild, inklusive stabilisering så blir det bästa nog att köpa en Canon 600d/650d/700d/750d, vilken av dem ni köper spelar ingen större roll, de ser mer eller mindre exakt likadana ut. Köp sedan något vettigt objektiv som släpper in mycket ljus, många rekommenderar Canon EF50mm f/1.8 II - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige för det är billigt, skarpt och släpper in mycket ljus. Jag känner dock att det både är lite för dålig fokusring och för tätt objektiv.

 

Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) for Canon - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige kanske är ett bra objektiv för er, många klagar på att det är oskarpt dock känner jag personligen att det inte spelar jättestor roll. Det positiva med detta objektivet är att det släpper in mycket ljus, har bildstabilisering och täcker bra brännvidder. Om möjligt är det ofta bra att köpa begagnat, tycker jag i alla fall. Men om vi utgår från att ni köper en canon 600d och detta objektiv så kanske ni ligger uppe i 7000kr om ni köper nytt. Köper ni begagnat så kan ni spara några tusenlappar att lägga på annat.

 

Sen måste ni sköta ljud, underskatta verkligen inte hur viktigt det är med bra ljud. En simpel lösning som funkar OK i många fall men i andra inte funkar alls är att köpa en Rde VideoMic Pro - Mikrofon - Hitta lgsta pris, test och specs.

 

Magic Lantern | Home måste ni installera på kameran om ni köper en Canon-kamera. Enligt mig i alla fall.

 

Sen är det väldigt viktigt att inte skjuta med kameran i ena handen från höften för att få en bra bild. En tripod är bra, men som inlägget över mig nämner så är det ofta ltie mer rörelse i skräckfilmsbilder. Min första tripod kunde jag montera kameran backochfram på för att få ett schysst, billigt axelstativ, så prova det när ni kollar in tripods.

 

Om ni köper det jag sagt nu borde ni ha minst 1500kr kvar. Det bör spenderas en slant på en tripod eller någon annan stabilisering men sen är det också bra att tänka på ljussättning för det är minst lika viktigt som kamera/objektiv/whatever. Om möjligt så är det bra att hyra lite ljus. Det är en bra övning också!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...