Gå till innehåll

Hur funkar Creative Commons?


Joonta

Recommended Posts

Är lite ny med de här med film och redigering. Håller för fullt på och lär mig både filmning och redigering. Men för att få bra material är ju såklart ljud och musik en viktig del. Har bekanta som jag diskuterar samarbete med, men vill lära mig lite mer innan jag vill "slösa" någon annars tid. Kollar därför efter ljudeffekter och musik jag kan använda till att börja med, för att komma igång. Kikade på de här med Creative Commons, hur funkar det? Om jag exampelvis vill använda en låt med Creative Commons licens. Hur gör jag det för att de ska bli rätt och ingen blir sur? Artist och låttitel i eftertext? Tanken är klipp för uppladdning på youtube och ev vimeo till att börja med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Creative Commons är ett paraply för ett antal olika copyleft-licenser, så det beror helt på vilken specifik licens som du talar om. De flesta kräver att du erkänner ursprungsskaparen på något vis (BY), men inte alla (CC0, som är helt public domain); vissa får inte användas kommersiellt (NC), vissa tillåter inte derivativa verk (ND), etc.

 

Men vet du bara vilken CC-licens något material är släppt under så är det bara att kolla den lättlästa sammanfattningen för vad du får göra och inte göra. Exempel: CC BY 4.0

Länk till kommentar
Share on other sites

Du läser Terms of use, i FMA's fall punkt 7. Downloading Policy

 

a. The page for each song or album available via the Site will indicate the type of license that applies to that song, album, or other audio and/or video file. You are responsible for reviewing and understanding the license. Relevant license provisions are linked from the page of each audio and/or video file or album, and licenses are also explained in or linked from Section [11] of the Terms of Use.

 

---

 

alltså får du kolla för varje låt vad som gäller. Infon finns till höger på varjel låtsida. Gissar att de flesta innehåller en CC-licens av någon form. Bara att plugga på vad CC-märkningen betyder enligt länken Fürni gav dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snarare: plugga på på länken som FMA ger dig. :)

 

Till höger så ser du licensens logga, som är en kort grafisk sammanfattning av rättigheter och skyldigheter (överkorsat dollartecken för ickekommersiellt bruk, t ex). Loggan ger dig även kortnamnet på licensen, och den har en länk till förklaringssidan. Under den så har du verkets namn och licensens långa namn - återigen länkad.

 

Så det är bara att kolla och klicka ifall du är osäker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...