Gå till innehåll

Upphovsrätt 70 år efter död


gonefishing

Recommended Posts

Ja, när upphovsmannen varit död i 70 år så är verket fritt att använda hur du vill. Det enda du måste tänka på är vari verket faktiskt består. Ta Mozart som exempel: noterna är fria, men det betyder inte att en musikinspelning är det. Eller Shakespeare: originalet är fritt, men inte en översättning.

 

Ja, det finns i alla fall ingen strängare lag någon annanstans.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, så om en artist spelar in en originallåt, är just den inspelningen fri att använda?

Upphovsmannen kan vara allt från en artist till ett skivbolag till en släkting, och upphovsrätten kan även förnyas av te.x. skivbolag så det gäller att vara uppmärksam.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Precis detta har drabbat mig för några dagar sedan. Jag har lagt upp ett antal korta dokumentärer och några längre. De flesta har de dragit tillbaka anmärkningen på men den senaste har det strulat till sig.

 

Jag har fick hand om Falstebo museums gamla celluidfilmer för att få dem överförda till digitalt format. Det fick jag utfört genom frame scanning och fakturan betalade museet. Den disk, som jag sedan lade materialet på med anvisningar om hur disken skulle behandlas och underhållas, betalades också av museet. Själv har jag inte velat ha eller fått någon ersättning med undantag för att jag får använda materialet i en serie korta dokumentärer för att lägga upp på t ex Youtube. Jag avser inte att sälja något av detta och tvivlar också på att det skulle gå.

 

Den aktuella filmen är 63 minuter lång och speglar livet i Skanör och Falsterbo 1930 till 1980. Alla filmer utom en saknar ljud och de flesta låg på 8 mm och två på 16 mm. Jag har lagt 3 månader på att justera hastigheten, korrigera bild och i ett fall för färg samt lagt trovärdigt miljöljud på alla. På några ställen har jag lagt svag bakgrundsmusik dels för att det var långa scener och inte behov av kommentar just där och naturljudet var sövande. De delarna ville jag inte klippa bort just för att de är historiska.

 

Youtube klagade första gången några dagar efter uppläggningen av den stora filen (som tog 5 timmar att ladda upp). Då gällde det ett ställe mitt i filmen där det fanns sommarljud från en liten halvö här nere. Ingen musik och jag prickade för att filmen inte skulle säljas och att jag inte hittade något som krävde tillstånd. Den anmärkningen togs bort men kom tillbaka för några dagar sedan med samma tidsangivelse och med en kommentar jag ej förstår. Jag nämnde i svaret dels att alla de korta bitarna musik i mycket svag nivå kommer från deras eget nedladdningsbara bibliotek. Sedan tittade jag i mina gamla papper och hittade att de ca 5 sekunder långa biten det troligen gäller är från en ljudeffektskiva jag köpte från något som heter Zomba i Stockholm i sept 1997. Jag har fortfarande fakturan kvar och den gällde tre CD skivor som jag betalade drygt 2500 kr för. Mycket pengar på den tiden! I mitt svar igår till Youtube nämnde jag åter att all musik var från dem själva och dessutom bifogade jag uppgifterna från fakturan inkl Zombas organisationsnummer. Nu skall det komma en reaktion i slutet av maj. En lång historia men kanske kan roa någon och intressera några andra.

 

Någon kommenterade ovan ”Detta är gratistjänstens mörka baksida.”

Det stämmer antagligen liksom devisen längt ned i samma kommentar.

 

Att betala för en pro-version av Youtube är bekymmersamt för en 80-årig pensionär med en sedan flera år sjunkande pension. (Så fick jag det sagt. Sorry!)

 

Pehr Sjöstrand, Skanör

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk dock på att det finns ett så kallat klassikerskydd. Man får inte bete sig hur som helst med de gamla verken som anses lite "finare" än andra verk.

 

Klassikerskyddet

 

Däremot måste man alltid namnge den som gjort originalverket, även om det gått mer än 70 år sedan personens död. Man får heller inte kränka den som gjort verket genom att använda det på något vis som kan vara kränkande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...