Gå till innehåll

Monitor till DSLR-kamera


JasonCiffe

Recommended Posts

Hej!

Skummade runt lite lätt på forumet och fann ingen/inget tråd/tips kring detta,

men insett att jag skulle behöva en extern "video-monitor" till min 7D när jag är ute på inspelningar.

 

Jag har kollat runt lite smått på nätet, men jag skriver här för att höra om någon här har någon specifik

monitor som denne är nöjd med och vart man skulle kunna få tag i en sådan i så fall.

 

Jätte tacksam för svar,

Mvh, JasonCiffe

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
alla har olika krav... vill du bara ha "en större bild" så funkar vad som helst i princip. Verkar vara många som är nöjda med de billigaste sortens skärmar.

 

själv är jag nöjd med min 663 som uppfyllde iaf de krav jag har på en basic billig monitor, sen kostar det såklart bra mycket mer för en *riktig* monitor med rätt färger osv. Lilliput & andra Kina-grejer är helt OK kompromiss mellan funktion & pris, vad som kan anses vara en "bra monitor" är dock högst subjektivt. (Canon 7D feedar en 1080i signal för övrigt)

 

Amazon.com: Professional Lilliput 663/o/p 7-Inch 1280x800 IPS Peaking Focus Hdmi in + Output 1080p Monitor: Car Electronics

 

Den du har verkar vara passande för 7D-klassen på kameror. Om man sedan filmar med plattare färgprofil (typ CineStyle) eller i raw så betyder ju färgen mindre ute på fältet. Viktigast är framing och fokus!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Klämmer mig in och lånar den här tråden lite. Jag söker just nu en "bra", billig (prisvärd) 5-tums monitor med inbyggd peaking och gärna zebra. Är det någon som känner till en sån? Den får vara mindre också, men tycker 7" känns lite väl stort. De enda monitorerna jag känner till annars är Lilliput 5d-ii och något motsvarande från Ikan, och de är just 7".

 

Mitt pristak ligger nånstans runt 3000, det får jättegärna vara ett kinamärke, men isåfall ska det vara ett hyfsat "beprövat" sådant, typ som Lilliput. Helst bör den även vara billigare. Det viktigaste för mig är att komma åt själva funktionaliteten - inte nödvändigtvist att ha en välkalibrerad monitor med perfekt färgåtergivning. Men det kanske går hand i hand.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

5.6-inch MustHD 1280*800 On-camera Field Monitor M601 with HDMI input Focus Assistance Exposure

 

Jag skjuter ett projekt med deras 7-tumsmonitor just nu. Bildmässigt är den som vilken annan kameramonitor jag använt fast bra mycket billigare. Där i sitter också haken att byggkvalitén är rejält plastig. Den ser robust ut, väger knappt något även med batteri men det räcker att man tar i den för att fötterna ska börja darra av rädsla för att tappa den. Funktions- och kvalitetsmässigt lever den däremot upp till standard och jag skulle tänka mig att 5.6" varianten gör detsamma. Ingen investering men mer än dugligt budgetalternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...
  • 5 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...