Gå till innehåll

Få en fjärdeklass att i smågrupper skriva egna manus


Alexdenlille

Recommended Posts

Låna en bok med vandringssägner. Exempelvis har Bengt af Klintberg skrivit tre samlingar. Alternativt Rodney Dale : Det är sant.

 

Finns även mycket på internet. Exempelvis www,snopes.com. Alternativt googla urban legends.

 

Filmer baserade på vandringssägner har en tendens att bli 1-3 minuter långa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg din efterfrågan av manus och tyvärr är det nog svårt att få fram passande texter på kort tid. Men jag tycker det låter som ett fantastiskt projekt för din fjärdeklassare!

 

Jag gillar verkligen det tips du fick ghijohansson. Ett annat tips är att titta på härskartekniker, mobbningssituationer och liknande konfliktfyllda tillfällen som man kan basera en historia på. Eller situationer där vuxna beter sig dumt eller roligt. Jag vågar nog säga att det är lättast att bygga en historia runt någon form av konflikt, men det behöver inte vara allvarlig eller svårthanterad sådan, men en konflikt - om det så är vilken färg på penna man ska använda - kan bli en historia.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...