Gå till innehåll

Att skriva manus baserad på en roman...


Autisterna

Recommended Posts

Det är väl främst två frågor som jag har just nu.

 

1. Om man hittar en roman som man tycker väldigt mycket om och som man skulle gärna vilja se bli film eller tv-serie; hur gör man då rent rättighetsmässigt? Skriver man manuset, pitchar det för en producent och sen hör sig producenten av till upphovsrättsinnehavaren om hen vill göra en deal för att boken ska bli film/tv-serie?

 

2. Hur mycket mer är producenter intresserade av manus som är baserade på romaner än rena egna idéer? Det jag menar är inte uppenbara supersuccéer till romaner som Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann och inte heller någon dussindeckare, utan en roman, stor som liten, äldre som ny, känd som okänd -- hur pass lättare blir det att locka en producent om man har en roman som en förlaga?

 

Jag håller nämligen på att skriva ett manus baserad på en bok som i år blir 30 år gammal. En slags klassiker, kan man säga -- mycket läsvärd och den kan verkligen göras till en konstnärligt och underhållande gjord film. Passar in i vår tid också.

 

Mvh,

A.

Länk till kommentar
Share on other sites

En okänd roman av en okänd författare skullle jag nog inte försöka pitcha, om inte ämnet var väldigt brännande idag. Vad gäller att skriva manus först och söka rättigheterna sedan, vill du verkligen lägga ned så mycket jobb utan att veta om du får använda det? En pilot kan det nog däremot vara värt om du tror på det, t ex från ett kapitel i boken.

Länk till kommentar
Share on other sites

En okänd roman av en okänd författare skullle jag nog inte försöka pitcha, om inte ämnet var väldigt brännande idag. Vad gäller att skriva manus först och söka rättigheterna sedan, vill du verkligen lägga ned så mycket jobb utan att veta om du får använda det? En pilot kan det nog däremot vara värt om du tror på det, t ex från ett kapitel i boken.

 

Boken är nog författarens kanske mest kända, eller bland de kändaste, och hen är fortfarande hyfsat känd, men inte så aktiv längre varför jag undrar. Tja, jag skriver rätt snabbt när jag väl lyckas hitta kärnan i en berättelse. Beräknar faktiskt att vara klar om 4-6 veckor och efter redigering vara klar för att kontakta en producent om (fr.o.m. nu) 8-9 veckor. Det är väl ändå producenten som sköter rättighetsgrejen? Jag måste väl inte göra det?

 

Och nej, det är inte så energikrävande att jag blir helt förstörd om det visade sig att författaren inte ville ha sin bok filmatiserad eller om producenterna är totalt ointresserade. Jag klarar mig. :)

 

Skriva piloter orkar jag däremot inte, vad jag vet så vill de flesta producenter ändå i slutändan ha "the real deal". Blir mer effektivt såhär.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl ändå producenten som sköter rättighetsgrejen? Jag måste väl inte göra det?

 

Det är inte olagligt att skriva ett filmmanus baserat på en bok man inte har rättigheter till. Vad jag vet är det inte olagligt att sälja manuset heller. Om jag har förstått det hela rätt blir det olagligt först när manuset eller filmen når allmänheten.

 

Så, ja, det är producentens ansvar att se till att de har rätt att producera filmen.

 

Sen kan det vara lättare att få det hela sålt om producenten vet att rättigheterna inte är eller kommer bli något problem. Om du t ex gör förabetet att ta reda på vem som äger rättigheterna och om det finns intresse av att sälja filmrättigheterna kan jag tänka mig att du kommit över en barriär.

Länk till kommentar
Share on other sites

1 och 2 tror jag är ganska inflätade med varandra.

 

Nu är jag ingen expert, men jag ser två tillvägagångssätt här:

 

1. Skriv manuset först, pitcha den till en producent.

 

Fördel: Även om producenten inte bryr sig ett smack om författaren eller boken kanske hen gillar din berättelse så pass att hen känner att det kan vara värt mödan att skaffa rättigheterna till den. Jag tänker mig också att om det liksom inte är G.W. Persson eller Mankell o.s.v. så bör den processen vara relativt smärtfri. Har du möjlighet kan du även på förhand försöka skaffa åtminstone rättighetsinnehavarens godkännande (letter of intent) av projektet. Alltid ett plus.

 

Nackdel: Om producenten inte gillar manuset eller om projektet av olika skäl inte är realiserbart så står du där med ett "värdelöst" manus som du har lagt ner tid och möda på. Men det behöver det inte vara, om du frågar mig. Bör väl fortfarande gå att kunna använda som en del av ditt portfolio.

 

2. Pitcha idéen först, skriv manuset sedan.

 

Fördel: Tidssparande och motiverande: har du fått projektet green-light:at så kommer kicken (och stressen) att få dig att prestera mer än vanligt, tror jag.

 

Nackdel: Boken och författaren verkar enligt din beskrivning inte så värst känd. Du kommer alltså då tvingas förlita dig mest på dina förmågor som "säljare" när du ska pitcha projektet. Du får då alltså förlita dig på din egen säljförmåga och bokens/författarens konceptuella styrka.

 

Oavsett vilken väg du väljer (kan ha missat en tredje eller fjärde) så önskar jag dig lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...