Gå till innehåll

AVI-fil från Premier Elements 12.


Eriost

Recommended Posts

Hej!

 

Hur sparar man lämpligast filmer för långtidslagring i väntan på eventuell redigering?

Jag använder DV-band och har bytt redigeringsprogram från Premier Elements 4 till PE12. I PE4 gjorde jag export till DV-AVI vilket har funkat för mig men nu i PE12 så finns inte det alternativet. Det som finns istället är AVCHD och mängder med underalternativ. Har kollat manual utan lycka.

 

Jag vill alltså exportera för att lagra som original som jag senare eventuellt ska bearbeta när "tid finnes". Filmerna som det gäller är alltså hemmafilmer som på barnen och dyl. Börjar bli många DV-band nu som förövrigt börjar bli svårt att få tag på ;-)

 

Tacksam för hjälp.

 

MVH

Erik

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorry! Nej jag kör PC. Jag har nu följt vägen du skrev men hos mig är alternativet "DVI" ersatt med "AVCHD" med en mängd underalternativ. (För du menar väll "Publicera+Dela" uppe i högra hörnet?.) Tänker att kanske är det någon om dom som man ska använda? Ett alternativ är tex M2T -H264 1920X1080 25. Ett annat är MP4-H264 1440X1080P 25. Under dom alternativen står det bla "För delning och redigering HD-video med hög kvalitet".

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det finns faktiskt ett AVI-val i den listan om du scrollar med piltangenterna: Publicera+Dela->Dator->AVI->DVPAL eller DVPAL Widescreen beroende på om du har spelat in det i 4:3 eller 16:9. Du ska förstås ha samma format på din timeline också. Om det nu är DV-formatet du har på banden och inte HDV förstås, i så fall tror jag att du kan exportera som MPEG2 i rätt storlek och bildfrekvens.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...