Gå till innehåll

Panasonic GH3 - Problem med ryck i film?


bruze

Recommended Posts

Hej, jag har en Panasonic GH3 med Panasonic 12-35 f2,8 som jag använder nästan bara för film. Har fått ett litet problem i mina filmer med att bilden rycker till så jag skulle vilja ha lite råd om för att blir kvitt dem.

 

Se exempelfilm, rycket kommer vid sekund 10, 20, 30 och 40.

https://vimeo.com/83225797

 

Använder mig av en kamerakran (HAGUE HDV BOOM K8) och kör med autofokus på kameran. Har trott under sommaren att det är kamerakranen som skakar till men är så försiktigt med rörelserna och byggt om för att göra kranen bättre. Kranen är ju inte perfekt och är man ute i vind skakar det ibland. Filmar i 1080p/50 med 50 Mbit.

Kanske får jag gå över till manuell fokus med då måste man ju bygga nått länk för att styra fokuseringen och andra hjälpmedel så jag vet hur jag behöver fokusera.

 

Eller behöver jag se efter annan kamera/kameratyp som är bättre för mitt ändamål?

 

Mvh Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns problemet i råmaterialet skulle min gissning ligga på minneskortet. Verkar som att det tappas bildrutor lite här och var för att bibehålla skrivförmågan när kortet inte riktigt hänger med. Se till att du använder kvalitétskort (Sandisk om något) med tillräckligt hög skrivhastighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag ser filmen så är det mest action i bild vid de tidpunkter du nämner så det 'r troligt att det är just minneskortet som inte hinner med då.

 

Annars: har du stängt av bildstabiliseringen när du panorerar? Vad hade du för slutartid? Vad hade du för framerate i kameran och på tidslinjen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör med ett Sandisk Pro klass 10 (95 MB/s) 64 GB i som första minneskort, till 80% är de klippen är filmade med det, annars har jag två Sandisk klass 10 (45 MB/s) 32 GB som back-up.

"POWER O.I.S. Image Stabilization" som sitter i objektivet har nog varit påslaget för det mesta.

Kört i filmläget på kameran och P, 1080p 50 bildrutor.

 

Mvh Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittade denna kommentar på eoshd.com:

 

Q: Should I put the stabilization on the Panasonic lens off when using a rig or tripod?

A: You may get "jumps" or "skipping" in the image when doing pans, usually at the end of movement. It's like when you stop, the IS is still working and overcompensates resulting in a "jump" in the image. Turn it off and you will get smooth stops. Just to remember to turn it back on for handheld.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...