Gå till innehåll

ändra fps i sequencesetting i adobe premiere


filmkotten

Recommended Posts

Hej. Jag har en film där alla klipp ligger på 25fps. I min sequense har jag valt dslr 720 men där finns det inte möjlighet att ändra till 25 fps utan bara 24 fps, 30 fps. När jag renderar ut den till en movfil kan jag ändra i vid exporten till 25. Är detta rätt? Borde man inte ändra i sequencen?

Tacksam för svar..

Länk till kommentar
Share on other sites

Tumregeln för bästa resultat är: Källmaterial 25 fps = Timeline 25 fps = Export 25 fps.

 

Din Timeline skall alltså vara 25 fps om ditt källmaterial är 25 fps. Jag har ingen aning om vilken version av Premiere Pro du använder, så hur man går vidare nu beror på vilken version du har. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar. Jag sitter i cs6. Källmaterialet är 25 fps. Problemet är att timelinen inte har 25 fps utan endast 24 eller 30 fps

O.k, gör så här:

1. File > New > Sequence

2. Välj ett nytt 720p preset, men tryck inte på OK

3. Klicka på "tabben" Settings längst upp

4. Ändra Editing Mode till Custom

5. Ändra Timebase till 25 fps

6. Klicka på OK

7. Gå till den timeline som ditt material ligger på, dvs den som nu är 24 fps

8. Tryck Ctrl+A för att markera alla klipp på en gång

9. Tryck Ctrl+C för att kopiera alla klipp

10. Gå till den nya timelinen

11. När tidsmarkören står i början, tryck Ctrl+V för att klippa in alla klipp

 

Nu skall dina 25 fps-klipp hamna på en timeline du skapat som är 25 fps. :)

 

Jag har Premiere Pro CC (7.2.1) här och här kan jag redan när jag skapar en DSLR-sequence som är 24 fps gå till "tabben" Settings och ändra Timebase från 24 fps till 25 fps. Det kanske går likadant i CS6. Tack och lov så går det att editera dom här inställningarna i Premiere Pro CC så att man slipper jobbiga work-arounds. (Bättre sent än aldrig...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...