Gå till innehåll

Kameran pajar vid kyla


swedishmeatball

Recommended Posts

hejsan bullen!

jag har seriösa problem med min senaste produktion, har några utomhusscener som måste filmas men varje gång jag försöker så pajjar kameran, förmodligen av att det är lite kallt ute. kameror som jag hittills har förbrukat är 2 st Sony 9000 kameror och 1 st Sony pd150, på tre olika tillfällen med exakt samma fel på alla tre.

 

jag har varit mkt nogrann med utrustningen och har tänkt på att det kan bli kondens så jag var ner till skohandlarn och fixa sånna där små fuktpåsar plus att jag har kört rengöringsband innan jag ska ut å filma . 9000 kamerorna har fungerat i ca 40 min båda två medan pd150 kameran har slutat funka efter ca 20 min. problemet som uppstår är att först så blir det knas med fieldsen, varannan rad liksom "hänger" sig å bilden fastnar sen så kommer det inte in någonting på bandet.

 

ska tilläggas att jag har försökt med flera olika band så det kan inte ha något med banden att göra.

 

någon som har varit med om samma problem? juste en viktig sak till att tillägga är att jag har spelat in på kvällen och det har som kallast varit 9 minus ute.

 

snälla HJÄLP!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Låter inte kul alls! Jag filmar med pd100, pd150 & pd170. Men har aldrig varit med om detta! Men vet mycket väl om att dom är känsliga för fukt och "extrema" temperaturer. Har för mig, att dom stänger av sig själv vid hög luft fuktighet! Men, nio minus låter inte så hälsosamt. Klart att kameran borde klara det om det handlar om kanske två minuter och sen in i värmen igen. Men bara en sån sak som lcd skärmar klarar inte av minusgrader! Dom blir slöa, och kan skadas av det! sen ccd-chipet kan jag tänka mig inte hänger med i kylan med tanke på att det är Silicon belagt. Men testa med att försöka hålla det så varmt som möjligt under inspelningen utan att å andra sidan höja fuktigheten.

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det minus ute är luftfuktigheten noll. Men min erfarenhet är att prylar som byter miljö och temperatur skall acclimatesera sig innan man trycker på startknappen. Bil-elektronik klarar ju lätt -30 grader och man vrider gladeligen på startnyckeln utan att fundera på om det är nyttigt eller inte. Och bilsterion startar ju direkt utan knot. Då är det nog körigare när grejorna kommer in i värmen igen. Att släpa in något som håller -20 grader till +25 grader ger garanterat imma på prylarna varken man lägger gel-kulor eller inte. Det brukar de som har glasögon snabbt lista ut. Att rycka igång elektronik som kommer direkt in från vinterkylan till +25 grader kan ju då blir lite äventyrligt.

 

De flesta prylar jag köper brukar ha temperaturområde angivet i manualen, till och med min gamla video. Var står det i videokamerans manual?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Är det minus ute är luftfuktigheten noll. Men min erfarenhet är att prylar som byter miljö och temperatur skall acclimatesera sig innan man trycker på startknappen. Bil-elektronik klarar ju lätt -30 grader och man vrider gladeligen på startnyckeln utan att fundera på om det är nyttigt eller inte. Och bilsterion startar ju direkt utan knot. Då är det nog körigare när grejorna kommer in i värmen igen. Att släpa in något som håller -20 grader till +25 grader ger garanterat imma på prylarna varken man lägger gel-kulor eller inte. Det brukar de som har glasögon snabbt lista ut. Att rycka igång elektronik som kommer direkt in från vinterkylan till +25 grader kan ju då blir lite äventyrligt.

 

De flesta prylar jag köper brukar ha temperaturområde angivet i manualen, till och med min gamla video. Var står det i videokamerans manual?[/citat]

Riktigt Gorse!

 

swedishmeatball; prova låta dina kameror stå ute i en timme (med band i men utan batteri) utan att starta igång dem - sätt sedan igång dem. Tänk på att batterier tappar sin förmåga snabbt i kallt väder. Förvara batterier som inte används inomhus eller i innerfickan under hela tiden ni spelar in. -9 grader låter iof inte så extremt dock. Om det är kondens brukar kameran meddela detta med en speciell "kondens-ikon" som du säkert hittar i manualen.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag försökte faktiskt med att accklimatisera kameran utan att det funka. dock har jag fått det jag behövde inspelat nu med ännu en yttligare kamera. tack iaf för alla svar, ni får gärna fortsätta skriva idéer på vad det kan ha varit, bra erfarnhet att ta med sig till nästa gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter konstigt. Jag har råkat ut för störningar och problem när jag filmat när radarstationer och up-länk paraboler och liknande ställen som genererar en osynlig kraft. Ni har inte varit nära någon kraftledning eller kraftstation eller liknande?

 

Lite långsökt kanske - men något måste det ju vara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter att ha hört en del problem vid kyla har jag själv tagit det lugnare med min utrustning, men jag har inte haft problem att filma i -20 grader med min digital8. Inga dropouts eller några konstigheter, för mig har det varit tuta och köra i alla väderlekar. Hände dock en gång när jag var ute en sommardag i duggregn, kamerans censor blev nåt knas med. Ljud spelades men bilden var svart, Hade tagit bort linsskyddet, men fick ingen bild. Fick bild i två sek efter en liten tids vila. Kameran fick sedan vila ett dygn utan ström, därefter fungera kameran och fenomenet har inte återkommit än.

 

Har heller aldrig haft problem efter att filma direkt inomhus efter -20 utomhus, dock har det hänt att det blir imma på linsen, men inga dropouts. Kanske råkar ut för nåt hämskt bara för att jag säger det här, är mer rädd om min kamera idag.

 

Men i ditt fall låter det som att kylan är problemet, men det verkar konstigt. Vad använder du för band?

Sony är väl att föredra eftersom du kör Sonykameror, men Fuji är ännu bättre och passar Sony utmärkt. Så kör Sony eller Fuji, helst Fuji. Fuji används för Mastring i Dramatiska institutet och Statens ljud och bildarkiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...