Gå till innehåll

Mick till Zoom H4N


Joe Hill

Recommended Posts

Jag har använt en Zoom H4N till mina intervjuer (bland annat denna https://vimeo.com/74321906) men jag tänkte nu köpa till en shotgun mick för att få bättre ljud.

Jag läste att H4N inte är så stark när det gäller att driva en extern mick och Röde NTG2 som jag hade tänkt att köpa skulle inte alls vara att föredra.

 

Är det någon som använder en Zoom H4N och kan tipsa om en bra intervjumick?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har använt en Zoom H4N till mina intervjuer (bland annat denna https://vimeo.com/74321906) men jag tänkte nu köpa till en shotgun mick för att få bättre ljud.

Jag läste att H4N inte är så stark när det gäller att driva en extern mick och Röde NTG2 som jag hade tänkt att köpa skulle inte alls vara att föredra.

 

Är det någon som använder en Zoom H4N och kan tipsa om en bra intervjumick?

 

Jag använder inte en h4n men jag har testat min Sennheiser mke600 i en ok det lät hyffsat ok. En annan som ska funka bra äe Sennheiser me66/67.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad för slags intervjuer gör du? Handhållet, bom eller stativ? (Att ha mikrofonen på kameran är inte bra, så det är första steget.)

Är du inomhus eller utomhus? Vilka miljöer?

 

Beroende på vad du gör kanske inte en shotgun är det bästa alternativet.

 

Zoom H4n har ganska brusiga preamps, så om du spelar in i relativt tysta miljöer behövs en mikrofon med hög output, annars kan bruset bli ganska tydligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ni några tips på hur man kan spela in flygvideo, så billigt som möjligt? Jag spelar in med dslr-material, 1080p, 24p.

Det är troligtvis inte ett alternativ att flyga med dslrn eftersom det kommer att kräva en mycket dyrare rigg. Så en gopro eller liknande skulle kanske fungera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ni några tips på hur man kan spela in flygvideo, så billigt som möjligt? Jag spelar in med dslr-material, 1080p, 24p.

Det är troligtvis inte ett alternativ att flyga med dslrn eftersom det kommer att kräva en mycket dyrare rigg. Så en gopro eller liknande skulle kanske fungera?

Denna fråga är nog bättre ställd i kameradelen av forumet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
Vad för slags intervjuer gör du? Handhållet, bom eller stativ? (Att ha mikrofonen på kameran är inte bra, så det är första steget.)

Är du inomhus eller utomhus? Vilka miljöer?

 

Beroende på vad du gör kanske inte en shotgun är det bästa alternativet.

 

Zoom H4n har ganska brusiga preamps, så om du spelar in i relativt tysta miljöer behövs en mikrofon med hög output, annars kan bruset bli ganska tydligt.

 

Jag kommer att göra intervjuer själv. Dvs sköter både kamera och ljudet. Kommer göra ett par intervjuer utomhus sittandes och då funderar jag på om jag ska ha en trådad mick typ röde lavalier. Men kommer även att filma en rundvandring där personen ifråga intervjuas samtidigt. Har tittat på Sennheiser ew 112 g3 men tycker det är lite dyrt. Tacksam för förslag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är du ensam och gör mer än enbart sittande intervjuer, så är mygga helt klart det bästa valet. En mygga placerad synlig på bröstet är snabbt och enkelt och ger ofta bra ljud (se bara till att ha vindskydd). För sittande intervjuer fungerar det utmärkt med en trådad, men för vandring måste man ha trådlöst. Jag har aldrig använt något billigare system än sennheiser G3, men från vad jag hört är de billigare inte värda pengarna. Kolla in den här länken:

The $500 Wireless Question, or, "What cheap system should I get?"

 

Du kan ju se efter om det finns något att hitta begagnat (men tänk då på att frekvenserna de använder kanske inte är tillåtna längre, vilket kan ge problem på vissa platser och situationer).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...