Gå till innehåll

Recension Blackmagic Pocket Cinema


lobbamobba

Recommended Posts

Ett problem att äga en BMPCC är att även om man har kameror som ger bättre bild (Läs 4K) så blir man enormt sugen på att använda kameran efter hur riktigt riktigt bra codec den har. Den här kameran är så nära du kan komma med möjligheterna att förändra film som riktigt film för under 30k. Kanske t.om under 100k.

 

Rekommenderar BMPCC efter att ha använt min i ca 8 månader. Rekommenderar bra ljudinspelning samt fasta objektiv främst och gärna en vidvinkelzoom. Samyang/Rokinon är sjukt prisvärda.

 

Tiffen ND-filter vari, som jag har, ger knappt någon som helst IR-effekt så skaffa en sådan också. Skaffa en stor, 77mm gärna och stepringar för övriga objektiv.

 

Lycka till!

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur är det med inkompatibla objektiv? T ex så läste jag att det Sigma 19 & 30 mm inte gick att styra från kameran.

 

Menar du med MFT-mount? Ingen aning. Alla mina gluggar har irisring och fokus kör jag manuellt. Ser bara kameran som en sensor.

Med nya firmwares kommer nya objektivstöd om man har problem. Kanske inte är fixat för de du sade.

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur är det med inkompatibla objektiv? T ex så läste jag att det Sigma 19 & 30 mm inte gick att styra från kameran.

 

Nej det där är lite störigt. Så vitt jag vet är det bara Sigma ART 19, 30 och 60 som inte funkar och det är så typiskt att det är just de. Det är imo de klart prisvärdaste objektiv som någonsin sålts till något system :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Nån frågade om nån köpt kameran från utlandet, ja det gjorde jag och det var inte så smart då det givetvis blev strul. Köp den i sverige det finns begagnade på blocket ibland för runt 7500 om jag inte mins fel.

 

Om ni inte redan visste så finns Pixel Conduit ett finskt nodbaserat färg program lite som resolve lite. Det är gratis och funkar fantastiskt bra tycker jag.

 

Det som är riktigt häftigt det är att det går att köra programmet live och göra färgkorigeringar med en eller flera kameror eller filmer eller båda på samma gång. Det finns en plugin/addon som gör att programmet hittas av adobes flash media live encoder också så man kan köra allt live om man sänder till youtube. Programmet kan även se CamTwist som är en mjukvarubaserad tv studio/kameraswitcher.

 

Kort sagt det ser ut som att det går att komma förbi den minst sagt lite bleka färgåtergivningen som den här kameran har live. Allt gratis också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nån frågade om nån köpt kameran från utlandet, ja det gjorde jag och det var inte så smart då det givetvis blev strul. Köp den i sverige det finns begagnade på blocket ibland för runt 7500 om jag inte mins fel.

 

Om ni inte redan visste så finns Pixel Conduit ett finskt nodbaserat färg program lite som resolve lite. Det är gratis och funkar fantastiskt bra tycker jag.

 

Det som är riktigt häftigt det är att det går att köra programmet live och göra färgkorigeringar med en eller flera kameror eller filmer eller båda på samma gång. Det finns en plugin/addon som gör att programmet hittas av adobes flash media live encoder också så man kan köra allt live om man sänder till youtube. Programmet kan även se CamTwist som är en mjukvarubaserad tv studio/kameraswitcher.

 

Kort sagt det ser ut som att det går att komma förbi den minst sagt lite bleka färgåtergivningen som den här kameran har live. Allt gratis också.

 

Bra tips även om Davinci Resolve Lite är gratis också.

 

Blek? Det ska ju se så ut så man kan justera allt själv. Annars om man vill ha enligt Rec709-standarden kan man välja att den visar/spelar in i "Video" istället för "film".

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Man ska kunna justera färger och annat live i resolve också men det funkar mycket bättre i pixelconduit. Jag använde alltså mina två pocket cams som web tv kameror också och då blir dom helt enkelt för bleka, precis som det ska vara som du säger men odugligt i ett sånt sammanhang. Det spelar ingen roll vilket läge du ställer in på kameran när det gäller sånt det blir för platt och blekt oavsett.

 

Det snajdiga med det här är att man kan också göra det live när man sänder alltså inte bara på skärmen dvs. man till exempel kan visa folk online hur man arbetar med färgkorrigering om man vill och kan. Det är även optimerat för att användas live vid framträdanden/installationer/performance etc etc med multipla skärmar. Jag tror det var Helsingfors stadsteater eller liknande som kört allt av det visuella på en produktion som setts av över 60 000 pers om jag inte minns fel.

 

Detta ger också ett annat perspektiv på själva kameran då den inte var tänkt som tv kamera och jag tror inte den funkar så bra till sport tex. Men i nästan alla andra sammanhang tror jag den funkar. Det vill säga om man bara kunde fixa upp färgen lite och det kan man tydligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Det behövs ett capture kort som deras thunderbolt minirecorder eller intensity pro pcie kortet. Kör man med deras atem tv switchern och pocket kamerorna så måse man backa till programversionen 10.5 om jag inte mins fel (kan dubbelkolla det om det är intressant) på kamerorna. Detta för att när man då stänger av overlays då skickar kameran 1080i istället för p och då hittar switchern kamerorna. Tänk också på att fps måste stämma på allt.

 

När det gäller atem tvs så finns ett program att köpa så man kan få den att skicka ut via usb (mxlight tror jag det heter) som folk lovordar men det blir väldigt svårt att övertyga mig att det går att trycka ut live video med gott resultat över usb.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Gäst GöranD

Jag tror man kanske ska tänka till en gång eller två innan man slår till på en pocket cinema camera eller dom andra också för den delen. Nu verkar det som att min ersättningskamera också är sönder på något sätt då jag får en vit prick i filmen. När jag då läser på så inser jag att detta inte är helt ovanligt inklusive att det finns och har funnits ett helt gäng andra olika problem med dom. Ok black magic designs kameror är billiga i sammanhanget men för en amatör så är dom ganska dyra i och med allt man måste skaffa till för att överhuvudtaget kunna använda dom.

 

Jag har testat att blåsa rent men det hjälper inte tydligen och jag har testat med olika objektiv och med min andra pocket kamera för att utesluta sånt som skräp på linsen etc. Då jag blandar och ger mellan vilken kamera jag tillfälligtvis greppar innan jag går ut och filmar så blir det också lite svårt att veta vilken det var och vilken kombination av objektiv jag använt så det blir en sörja av allt när man försöker felsöka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Jag kunde aldrig tänka mig att det skulle bli som det blev så jag hade ingen anledning att fokusera på negativ kritik tyckte jag innan köpet. Jag var nog lite för inne i lovefasen hade ju suktat efter den så länge. Sen när problemen kom så blev det ju per automatik att jag kollade lite extra noga och då finns det ganska mycket av den varan om man ska vara ärlig.

 

Det verkar vara en ojämn produktion då många inte har problem och andra tycker att det är skandal hur kasst det är. Själv har jag ju en till som funkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Jag skulle lägga till text men då händer det igen det bara försvinner. På den här sidan ska man tydligen inte skriva inlägg på en ipad. Jag orkar inte skriva om det så jag lägger ner.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Har testat två olika handgrepp med avtryckare. Den undre är från en FS100 och inte toklätt att hitta men den övre kosta typ 200 spänn på eBay och funka perfekt. Lägger man till en analog viewfinder/loupe så har man skapat en RetroFlex för småpengar.

 

http://forumbilder.se/DE9NQ/1412265834217.jpg

 

http://forumbilder.se/DE9QK/wp-20140725-21-08-42-pro.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Hej

Om ni letar efter externt batteri så kan ja rekommendera detta.

MV-AD1 Power Pack +2x Np-f750 +Laddare - Voosestore

 

Till för att driva lampor men funkar jättebra tillsammans med pocketen om en fixar en strömadaptger. baserad på två sony kamera batterier på 4400 ah styck. följer också med en adapter så en kan använda 12st aa batterier vid knipa. har inte testat att köra slut på det, men borde vara runt 7-9 timmar enligt matematiken..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...