Gå till innehåll

iPhone som kundmonitor


david-

Recommended Posts

Tänkte ge ett litet tips för er som sysslar med grading eller där färgerna i er produkt är viktiga när ni levererar till kund.

 

Självklart inte en optimal lösning men enligt mig den bästa som finns idag förutsatt att kunden inte har en nykalibrerad rec. 709 monitor (vilket dom aldrig har)

 

David Lindberg — iPhone as a Client Monitor

 

Berätta gärna era tankar om det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra tips!

 

Får dock aldrig riktigt till det på min Xperia, de videos som låg på telefonen vid köp ser helt awesome ut i bitrate, skärpa etc... men lyckas aldrig få mina egna klipp att se lika bra ut på skärmen.

 

Då skulle jag gissa på att det är en dålig kalibrering på den telefonen och att bilderna och filmerna som redan låg där och såg bra ut var anpassade i dess färger så de skulle se bra ut på mobilens skärm.

 

Ofta är dom ju duktig på att trycka upp saturationen och skärpan som enligt våra ögon är definitionen på "bra bild" men i de flesta fall (vet faktiskt bara iPhone 5, 5s idag som har en rätt sRGB/rec. 709 kalibrering) är det ju sällan korrekta färger mobilerna visar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...