Gå till innehåll

Nystartat Företag - Era erfarenheter


Douglas Olin

Recommended Posts

Det kräver mycket arbete att marknadsföra sig själv när man nyss startat eget företag och tar lång tid innan man får ruljans på arbetet. Det kändes nästan lite avskräckande när mina branschvänner pratade om det, men efter lite pushande från mina dem tog jag nyligen tag i det. Precis som väntat är det glesare mellan jobben än vad man kanske önskar och endast tiden kan visa om de frön man sått går att skörda i framtiden :)

 

Hur har er väg sett ut? Hur fick ni ert första jobb, kontakter etc. Dela med er av era erfarenheter!

Länk till kommentar
Share on other sites

Med en enskild firma sätter du din egna privata ekonomi "på spel". Om du ska ta lån och investera i utrustning med mera, kan det kännas tryggt att veta att inte familjens besparingar ryker om firman inte kan betala lånen.

 

Om man inte ska göra den typen av större satsningar (framförallt inga lån) så ser jag inga problem med enskild firma - tvärtom.

Länk till kommentar
Share on other sites

För min del var det åt andra hållet. Jag fick betalda uppdrag och behövde en enskild firma för att hantera det på ett bra sätt.

 

(Sen ska det ju sägas att jag inte försörjer mig på det, men det är lättare att få uppdrag om man kan hanteras som firma och inte privatperson.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Min situation var, liksom Désirées, att jag hade filmjobb innan jag startade företag för att kunna fakturera. Det första året hade jag även mitt gamla jobb vid sidan om, så jag var inte beroende av filmskapandet för att få ekonomin att gå ihop.

 

Men för att hitta kunder gäller det att ligga i. Man måste odla alla sina kontakter och göra allt för att skapa nya. Hitta miljöer där dina kunder finns. Genom att glida runt på en branschmässa med kameran i högsta hugg lyckades jag fixa några kunder. Sälj dig själv hela tiden. Ring och mejla folk och hoppas på det bästa. Du kan inte få mer än ett nej.

 

Hitta samarbeten. Genom att hjälpa några tjommar som sysslade med matlagningsteve fixade jag åtminstone gratis kontorsplats, vilket hade många fördelar. Om du har tid över skall du inte vara rädd för att jobba billigt eller gratis åt företag eller organisationer som ändå inte har några pengar att lägga på film, och som helst ligger i en startfas. De blir förhoppningsvis betalande kunder så småningom, och du bygger upp dina meriter och erfarenheter. Och du måste när som helst kunna visa upp de filmer du gjort.

 

Vilken typ av arbeten vill du göra? Jag har gjort helt andra typer av arbeten än jag ursprungligen tänkt mig, men det är nödvändigt. Hugg på alla typer av jobb. Fundera ständigt på nya vägar att tjäna pengar och gör det bästa för att realisera idéerna. Inte alla idéer bär frukt, men då är det bara att gå vidare.

 

Ja, det var några blandade tankar. Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Hur fick ni era första jobb när ni just startat firma?

 

Vårt första jobb fick vi faktiskt genom Facebook. Var helt oväntat men efter lite diskussioner och några enklare möten så hade vi ett halvårskontrakt tecknat och klart för ett dataspel! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har testat ibland med marknadsföring och med att sälja mig själv men det har aldrig lett till något.

Däremot när jag jobbar för eget nöjes skull helt utan några som helst ekonomiska baktankar, då kommer jobben också.

Jag har helt slutat med all aktiv marknadsföring men inkomsterna från filmjobb har ökat för varje år och är nu en stor bit av min årliga inkomst.

 

Jag köper utrustning när jag har råd med det och jobbar fortfarande med grejer som väl ingen skulle kalla för "professionella". Jag försöker alltid förklara att jag har bara en väldigt liten kamera, och skäms själv ibland när jag kommer med den, men ingen har någonsin klagat på något.

Jag har gjort filmer för privatpersoner, företag, föreningar och kommuner, förutom egna dokumentärer. Två av filmerna som jag håller på med nu skall några andra försöka att sälja till SVT.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har testat ibland med marknadsföring och med att sälja mig själv men det har aldrig lett till något.

Däremot när jag jobbar för eget nöjes skull helt utan några som helst ekonomiska baktankar, då kommer jobben också.

Jag har helt slutat med all aktiv marknadsföring men inkomsterna från filmjobb har ökat för varje år och är nu en stor bit av min årliga inkomst.

 

Jag köper utrustning när jag har råd med det och jobbar fortfarande med grejer som väl ingen skulle kalla för "professionella". Jag försöker alltid förklara att jag har bara en väldigt liten kamera, och skäms själv ibland när jag kommer med den, men ingen har någonsin klagat på något.

Jag har gjort filmer för privatpersoner, företag, föreningar och kommuner, förutom egna dokumentärer. Två av filmerna som jag håller på med nu skall några andra försöka att sälja till SVT.

 

 

 

Intressant. Haha, vad använder du för kamera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv har jag både utrustning och kompetens, men i och med att jag är ett rövhål får jag inte jobb ändå.

 

Underligt. Seriöst, inte ironiskt. Det är märkligt. Jag menar, det är väl ändå resultatet kunden köper, inte din charm. Gör du bra grejer, håller deadlines och sköter det du ska på ett seriöst sätt, så är väl ändå det det viktigaste.

 

Har en i bekantskapskretsen som helst skulle jobba med porträttfotografering på heltid, men inte får tillräckligt många kunder. Hans bilder är det inget fel på. Tvärtom. Men jag kan ge mig sjutton på att det är för att han inte är trevlig. Det viktiga är väl ändå att få ett bra bröllopskort kan man tycka. Albert Rosenfield i Twin Peaks är en av mina favoriter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kontakter och spela på lyran rätt, de flesta kunder har inte så stor koll på teknik. "Men visst det är bra om det är HD".

 

Själv har jag både utrustning och kompetens, men i och med att jag är ett rövhål får jag inte jobb ändå.

 

Underligt. Seriöst, inte ironiskt. Det är märkligt. Jag menar, det är väl ändå resultatet kunden köper, inte din charm. Gör du bra grejer, håller deadlines och sköter det du ska på ett seriöst sätt, så är väl ändå det det viktigaste.

 

Det handlar om rövslickeri och fasader. Majoriteten vill ha en Hollywood-produktion till priset av en shoppingrunda på Ullared. Jag gav snabbt upp företagsfilm på grund av psykiska påfrästningen av att lägga dubbelt så mycket energi på att få produktionen att Verka som det kunden ville ha än vad som faktiskt blev över att lägga på den egentliga produktionen. Slutprodukten blev ju i slutändan precis som kunden ville om inte bättre-

Men räkna ihop arbetet, påfrästningen och den trådsmala lönen och; Uschh.

 

Fast notera att det här var utifrån mina upplevelser som frilansare; Har man ett större företag med lokaler, gubbar på 30+ med mustasch och namn på några större klienter att skylta med så är det nog lite annorlunda.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...
Hur har er väg sett ut? Hur fick ni ert första jobb, kontakter etc. Dela med er av era erfarenheter!
Gjorde ett par "gratisjobb" som generade två kunder som sedan generade en ytterligare kund. Ungefär där är jag nu. Startade firma för att kunna fakturerar och för att det ska se seriöst ut. Har filmandet som en bisyssla och hobby. Har funderat på att marknadsföra mig och jaga lite potentiella kunder men har inte riktigt haft tid. Går ner lite i tid från mitt vanliga jobb nu och då blir det att filma mer och försöka skaffa fler kunder. Det svåraste är att ta betalt tycker jag.

 

Använder ganska enkel utrustning, Sony DSLR med ett gäng objektiv, Phantom 2, enkla ledlampor och billiga stativ m.m. Redigerar med FCP och Motion. Ser det som att man kommer längre med ett estetiskt öga än med cool och dyr utrustning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...