Gå till innehåll

Omgivningsljud


gonefishing

Recommended Posts

Kanske talar jag i nattmössan nu men med omgivningsljud tänker jag på "ambience" eller "miljöljud" då brukar ljudteknikern på plats fånga två-tre tysta minuter efter att man är klar på varje plats för att få genuina rumsljud, dess fångas då med samma mick som dialog plockats.

Fotsteg och dörrar räknar jag som foley, då får du ju anpassa micken efter vad för ljud som ska fångas. Riktmick om det är ett ljud från pappersblad som vänds och rundmick om du ska ha en explosion i kolgruva-ljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

då brukar ljudteknikern på plats fånga två-tre tysta minuter efter att man är klar på varje plats för att få genuina rumsljud, dess fångas då med samma mick som dialog plockats.

Detta kallas "rumston", och används för att fylla ut tystnader och reglera bakgrundsnivåer i dialogredigeringen.

 

När det gäller Foley, fx och atmosfärer så får man anpassa mikrofonvalet till det man spelar in, och kan ex variera med hur högt ljudet är och hur mycket av omgivningen man vill få med. Tänkte du på något specifikt?

Länk till kommentar
Share on other sites

En riktad mick (ex NTG-3, MKH 416) fungerar i de flesta fall för foley, det du får vara försiktig med är att alla riktade mikrofoner har en ''bakomlob''. Desto mer riktade de är desto mer ljud kommer dom ta upp bakom, detta kan om du har otur resultera i att du får upp för mycket av rummet och inte ett nog rent ljud alternativt något mystiskt fasfel.

 

Om inte det fungerar med en riktad mick så ta med en småmembrans njure (ex CM3, KM184). En njurformad mick har som du nog redan vet ett större upptagnings område fram men har ingen bakomlob och det kan göra att du kan få bra ljud i vissa rum där du har problem med den riktade.

 

Den sista möjligheten som enligt mig bara fungerar i en tyst studio miljö är att du kör på en stormembrans mikrofon (ex TLM103, U87Ai) då kan man få löjligt krispigt och fint ljud!

 

Är du utomhus så kommer jag alltid rekommendera en riktad mick framför allt annat. Sedan är inte en riktad mick alltid så givet till dialog pga det jag skrivit innan om bakomloben i samband med vissa rum, själv har jag alltid med mig min CM3 (småmembrans njure) bara utifall att!

 

Hoppas det kan ha hjälpt lite!

 

Edit: Foley och andra ljudeffekter blir alltid bättre att fixa under post, produktionsljud kommer alltid att låta som produktionsljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...