Gå till innehåll

Vilket team behöver jag?


hamilton

Recommended Posts

Hej!

 

Med en god budget, färdigt manus och härligt humör så ska jag spela in en pilot till en "TV-serie". (Syftet är dock inte TV-format, utan Youtube - låter dock tråkigt om man skriver Youtube-serie). Piloten ska vara runt 20 minuter lång.

 

Min fråga är: Vilket team behöver jag på inspelningen?

 

Den kommer spelas in på 2 olika locations under 1 dag. Vi kommer använda en dolly ganska flitigt under inspelningarna, vilket kanske är relevant att veta.

 

Här är min initiala tanke:

  • Fotograf
  • Ljudtekniker
  • Ljustekniker
  • Gaffer (vet inte vad det heter på svenska?)
  • Sminkös
  • Regissör

 

Något uppenbart jag missat?

 

Väldigt tacksam för hjälp! Hojta till om någon mer information behövs för att svara på frågan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns inget som heter "ljustekniker". Fotografen är ansvarig för ljuset, och till sin hjälp kan hen ha en elektriker (det du kallar gaffer).

 

Men för att försöka besvara din fråga: du vill ha så många personer som behövs, och inte fler. Personer som inte har något att göra brukar mest bara sinka dem som faktiskt har något att göra.

 

Så vilka behövs? Svårt att säga utan att veta alla detaljer. Så låt oss börja med grunderna. Du behöver alltid en regissör, en fotograf och en ljudperson. Lägg sedan till efter behov. Mycket dolly säger du, då behöver du en passare. Behövs det b-foto? Om det är mycket ljus behöver du en elektriker (och kanske till och med en el-ass), men å andra sidan kanske passaren och elektrikern kan vara samma person. Är det mycket praktiska bestyr kanske du behöver en inspelningsledare som kan avlasta regissören. Och en produktionsassistent som kan sköta diversesysslor skadar ju aldrig. Om det är många statister kan du behöva en statistansvarig. Behövs en kostymör? En scenograf?

 

Det är omöjligt för mig att veta vilket team du behöver. Det bästa tips jag kan ge är att börja med att hitta en inspelningsledare som hjälpa dig med just dessa frågor. Och när du väl har en fotograf kan denne bedöma vilka personer hen behöver till sin hjälp.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Jakob,

 

Stort tack för ditt svar :)

 

Jag tog "ljustekniker" från Filmcafé som har en kategori för detta när man söker på filmarbetare. Men jag kommer leta efter en elektriker istället, bra tips! :) Även bra tips med "passare". !

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Jakob,

 

Stort tack för ditt svar :)

 

Jag tog "ljustekniker" från Filmcafé som har en kategori för detta när man söker på filmarbetare. Men jag kommer leta efter en elektriker istället, bra tips! :) Även bra tips med "passare". !

 

Ljustekniker hittar du vid TV-produktion (eg. Postkodsmiljonären, Idol, och andra studioprogram) där det finns ljusriggar som styrs.

Inom filmproduktion står fotografen i de flesta fall för den kreativa ljussättningen och elektrikern ansvarar för det tekniska riggandet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 år senare...

Om du tittar på teamet för att filma själva filmen, tror jag nog. Men glöm inte att du behöver människor som kommer att bära och transportera utrustning, kostymer och allt du behöver från en plats till en annan. Du behöver också människor som snabbt kan rengöra. Här kan du hyra ett företag. Följ länk så kan du bekanta dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Vet att Film100 består av en hel del duktiga filmskapare, som jobbar parallellt med filmredaktion + produktion. De har garanterat stenkoll på den här biten och ett gott nätverk. Länge sedan jag gjorde det men tror att man fortfarande också kan hyra prylar av dem. Skulle kontakta dem eller din regionala filmförening. 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...