Gå till innehåll

Ljudproblem Adobe Premiere Elements 10


dragspel12

Recommended Posts

Har nyss renderat en film och efter rendering hörs ljudet bara i en kanal. Men, det finns tre ljudspår på filmen och på ett spår hörs båda kanalerna. Har försökt att göra om det hela flera gånger men utan resultat. Har prövat att "dela" i olika format också men inget hjälper.

Finns det någon som har ett bra tips vari felet ligger så vore jag evigt tacksam.

perjohnny

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det ingen som kan hjälpa till med tips. Jag har nu installerat om programmet en gång till men felet kvarstår. Har också sett till att ha senaste versionen av Quicktime installerad (behövs till detta program) men icke.

Bara en kanal hörs efter rendering.

perjohnny

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan nog inte hjälpa dig, men det finns nog andra här som kan göra det om du beskriver problemet mer ingående. Vad är det för material du använder? Vad händer när du laborerar med ljudet i ett nytt projekt? Har du skärmdumpar som visar hur det ser ut, etc?

 

Ju bättre du beskriver situationen, desto lättare blir det för folk att komma med tips. I nuläget har du knappt beskrivit någonting.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. Skall försöka beskriva problemet igen.

Projektet är filmat i AVCHD-format full hd. Har importerat det i Adobe Premiere Elements 10 och sedan redigerat materialet.

Förutom originalljudet har jag lagt på två ljudlinor till. Originalljud - Lite vindljud - Bakgrundsmusik. Inget märkvärdigt med detta. Har tidigare mixat betydligt fler ljud och bilder i olika projekt.

Allt fungerar fortfarande perfekt. När jag till sist spar/delar filmen väljer jag: Exportera filer för visning på datorer - AVCHD - MP4 - H264-1920/1080 25 bild/sek. Som alltid tidigare. Har ca 25 filmer från tidigare projekt.

Har nu även prövat : MPEG2 1920/1080-25bild/sek. När renderingen är klar och jag tittar på resultatet är allt helt ok UTOM ljudet som bara hörs i EN stereokanal.

Detta är problemet. Jag har inte gjort några nya inställningar i programmet utan felet bara "dök upp".

Hoppas nu att denna beskrivning hjälper. Några skärmdumpar har jag inte men tror ändå inte att det skulle ha hjälpt i detta fallet.

Kanske det finns någon därute som kan tipsa om vad felet kan vara.

Tacksam i så fall

perjohnny

Länk till kommentar
Share on other sites

Och om du exporterar ut som en enkelt wav-fil, försvinner ljudet då också?

 

En workaround kan ju tänkas vara att exportera ut bara ljudet som .wav/aiff för att sen importera det till en kopia av projektet där du tar bort allt ljud och lägger in din separata ljudfil.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, håller med dig. Hade premiere pro i många år men när jag sedan bytte min gamla Canon XM2 mot digital kamera blev det Elements. Tycker att Elements har dugt bra med många bra funktioner för sitt pris men nu vet jag inte riktigt vad jag skall hitta på. Tråkigt att lära om på nåt annat red.program. Hur det kan bli. . .

perjohnny

Länk till kommentar
Share on other sites

...Tycker att Elements har dugt bra med många bra funktioner för sitt pris men nu vet jag inte riktigt vad jag skall hitta på. Tråkigt att lära om på nåt annat red.program. Hur det kan bli. . .

Det är som jag förstår det ett (1) projekt som strular och jag kan inte se en anledning till att byta program av den anledningen när övriga projekt verkar fungera. Om workarounden som Max skrev om fungerar, använd den och gå vidare till nästa projekt. Upprepas problemet i alla andra projekt, eller i dom flesta så går man vidare med felsökningen tills man hittar felet. Radering av programmets Preferenser brukar göra susen många gånger. Fler detaljer/mer info skulle ha hjälpt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...