Gå till innehåll

Alternativa sätt att spela in bilscen utan biltrailer / bilrig?


Raw

Recommended Posts

Hej på er!

 

Vi ska spela in en kortfilm nu inom snar framtid och en stor del av filmen utspelar sig i en bil med viss dialog. Jag som fotograf har fått i uppgift att lösa detta på en så snäv budget som möjligt, vilket betyder ingen biltrailer / rig. Det lättaste från ett fotografiskt perspektiv är att sätta skådisarna bakom ratten i verkligheten och låta dom köra, men det är samtidigt den svåraste situationen för den stackare som tar ljud. Ett potentiellt problem kan vara det faktum att skådisen som kör faktiskt måste fokusera på bilkörningen istället för självaste skådespeleriet, vilket inte är bra för filmen / skådespelarens prestation (detta är bara en teori). Säkerhetsaspekten är något som heller inte får tas ur diskussionen.

 

En annan idé är att filma framför green screen på en inspelningsplats utomhus för att ta hjälp av det befintliga ljuset och därmed skapa en realistisk ljussättning. Flytta green screenen så långt ifrån bilen som det bara går för att minska risken för grönt spill på kläder. Efter att man spelat in det materialet så spelar man in bakgrundsmaterialet från "samma" kameraposition som man använda när man sköt green screen materialet. Tror att detta skulle kunna fungera, men jag har mina tvivel så man får väl helt enkelt åka ut och testa.

 

Tredje idén är att filma fram en projekterad bakgrund som man filmat sen innan. Tror dock minst på denna idé.

 

Hör gärna av er med tankar och funderingar!

 

/Mvh Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker du svarar på din egen fråga väldigt bra.

Greenscreen är inget dumt alternativ. Speciellt nattkörning är enkelt att få till snyggt. Genom att placera en lampa på ett högt stativ och ha någon som snurrar på den skapar man en illusion av att bilen passerar gatlyktor och bakgrunden kan vara snyggt suddig med utsmetade ljus om du har tight skärpedjup, alltså blir greenscreeneffekten blir såklart också mindre uppenbar.

Är det dag är det lite svårare, då gör du precis som du själv skrev, placerar bilen i ett liknande ljus som det stockfotot du använder för bakgrunden så det blir ett naturligt ljus i "hytten".

 

Greenscreen är det enda rätta om det är dialog som ska plockas på plats.

 

Har ni tid så mixa det med andra vinklar där det inte behöver tas ljud.

Kamerarigg för bil är enkelt fixat med t.ex eltejp (tack google)

 

Finns också en modernitet, en vakuumpåse som gör att man kan montera kamera överallt, minns inte den fackliga termen för detta fantastiska verktyg(leksak) men den är dyr, häftig och jag vill ha den i juklapp. Tack!

 

 

Jo, Vbag hette den visst kort o gott, länk: Updated! Film Riot’s Ryan Connolly reviews The VBAG “Philip Bloom Edition” | Philip Bloom

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej på er!

 

Vi ska spela in en kortfilm nu inom snar framtid och en stor del av filmen utspelar sig i en bil med viss dialog. Jag som fotograf har fått i uppgift att lösa detta på en så snäv budget som möjligt, vilket betyder ingen biltrailer / rig. Det lättaste från ett fotografiskt perspektiv är att sätta skådisarna bakom ratten i verkligheten och låta dom köra, men det är samtidigt den svåraste situationen för den stackare som tar ljud. Ett potentiellt problem kan vara det faktum att skådisen som kör faktiskt måste fokusera på bilkörningen istället för självaste skådespeleriet, vilket inte är bra för filmen / skådespelarens prestation (detta är bara en teori). Säkerhetsaspekten är något som heller inte får tas ur diskussionen.

 

En annan idé är att filma framför green screen på en inspelningsplats utomhus för att ta hjälp av det befintliga ljuset och därmed skapa en realistisk ljussättning. Flytta green screenen så långt ifrån bilen som det bara går för att minska risken för grönt spill på kläder. Efter att man spelat in det materialet så spelar man in bakgrundsmaterialet från "samma" kameraposition som man använda när man sköt green screen materialet. Tror att detta skulle kunna fungera, men jag har mina tvivel så man får väl helt enkelt åka ut och testa.

 

Tredje idén är att filma fram en projekterad bakgrund som man filmat sen innan. Tror dock minst på denna idé.

 

Hör gärna av er med tankar och funderingar!

 

/Mvh Patrik

 

Greenscreen känns ju som den bästa lösningen för dig att få igenom din kreativa vision på budget. Sålänge ni inte filmar med dslr eller annan skräpkamera lär det fungera fint så som du beskrev det. Tänk bara på ljusnivåerna inuti bilen då du blir tvungen att exponera för greenscreenen - Är det dagsljus så lär kontrastskillnaden bli en del. MugshotPaparazzi's tips om det är nattscen är beprövad och fungerar riktigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Generellt bör man undvika "suction cups" och liknande som inte har någon form av avancerad fjädring, bilden skakar för mycket för att bli användbar (katastrof om du filmar med billig CMOS kamera). Enda gångerna jag använt suction cups är för closeups på t.ex. däck / action vinklar.

 

Är det verkligen alltid så dåligt med suction cups? Om de sitter t ex på vindrutan eller mtorohuven så skakar väl de i takt med bilen? Någon som har några andra erfarenheter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag filma med suction cups för flera år sen, de var helt OK med för att "filma bilen", testade inte för att filma en konversation (dvs. inge fokus på människorna i bilen), eller liknande, kan tänka mig den skulle skaka lite för mycket högfrekvent för att det skulle vara OK.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...