Gå till innehåll

Trådade myggor med bra ljud?


Oller Visuals

Recommended Posts

För att kunna besvara denna fråga, måste vi först särskilja mellan det trådlösa systemet, dvs G3 i det här fallet, och myggan du använder. Vilken mygga har du? Det är viss skillnad mellan olika system, och du får bättre ljudkvalité när du går upp i pris, men det är generellt större skillnad mellan myggor än det är mellan system. "Trådade" myggor är precis likadana som de som används med trådlösa system, bara att man använder kabel istället, vilket främst gör att man undviker RF-problem (ljudet blir möjligtvis aningen bättre, men det är marginellt).

 

Att diskutera utrustning är dock irrelevant om du inte placerar myggan rätt, eftersom det är den viktigaste förutsättningen för ett rent och bra ljud (en skräpig mygga placerad bra kommer låta bättre än den bästa myggan och dyraste trådlösa systemet som är placerat dåligt). Hur placerar du dem?

 

Myggor låter sällan lika bra som en välplacerad bom, vilket dels har med deras konstruktion att göra (myggor kostar 1000-2000kr och är gjorda för att vara små, bommikrofoner kostar 4000-15000 och är gjorda för att låta bra), och dels deras position/placering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svaren jag fick på dvxuser lät precis tvärtom. Att wireless alltid har en negativt påverkan på ljudkvaliten. But that's bull...? Jag vet inte. ;)

Vi har bägge rätt, vi pratar bara om olika saker. När jag säger "mygga", så menar jag enbart den lilla mikrofonen du sätter på någon. Hur signalen myggan plockar upp sedan skickas - trådlöst eller kabel - är en annan sak, och oavsett vilket man väljer är myggan i sig exakt densamma (en COS-11 är alltså samma mikrofon oavsett om du köper en anpassad för ett trådlöst system eller med en XLR-kabel).

 

Det är dock, som de på dvx säger och jag tror du syftar på, skillnad mellan en kabel och ett trådlöst system. Det senare kommer alltid påverka ljudkvalitén negativt i någon mån, eftersom signalen måste gå igenom en inte helt optimal preamp, eventuellt en ADDA-omvandling (beroende på syste och sedan komprimeras något för att skickas genom luften. Därav kommer uttrycket att de bästa trådlösa systemen aldrig är lika bra som en vanlig kabel.

 

Med det sagt, så låter de bättre/dyrare trådlösa systemen idag så pass bra, att det kan vara svårt att höra någon påverkan alls. G3 tillhör bland de billigaste systemen som ändå rekommenderas för att de ger hyfsat bra kvalité för priset (om man ska tro de som testat många lågbudgetsystem, så är allt som är billigare än G3 betydligt mycket sämre). Såvida du inte har problem med räckvidd och RF-störningar, så skulle jag inte investera i dyrare trådlösa system i ditt läge, eftersom det handlar om ganska mycket pengar. "Kablade" myggor fungerar bra om det är praktiskt gångbart (dvs personen inte går omkring), men de kostar ungefär lika mycket som "trådlösa" myggor, och eftersom du redan har G3-systemet skulle jag köra vidare på det.

 

Myggorna som kommer med G3 när man köper dem, är inte särskilt bra i min mening. Populära alternativ är COS-11, tram-50, Countryman B6, DPA, och även sennheisers MKE-2 är ok. Vissa gillar oscar sound tech lavs, vilka liknar tram-50 men är mycket billigare. I ditt fall skulle jag hyra ett par olika myggor, kanske även ett bra trådlöst system och en kablad mygga, bara för att jämföra så att du kan se om du får den skillnad i ljudkvalité som du vill ha.

 

Angående mygga vs bommick (som ntg2) så låter som sagt myggor sällan lika bra som bommickar, förutsatt att det är ganska tyst omkring, eftersom myggor tar upp mindre bakgrundsljud. Myggor kan dock vara väldigt praktiska, och fungera i situationer där en bom inte får plats eller hamnar för långt bort. Man behöver dessutom i regel två olika bommikrofoner; en shotgun för utomhusarbete, och en hypercardioid för inomhus (gäller inte alltid, men som en generalisering fungerar inte många shotguns inte bra inomhus, då de framhäver reflektioner).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej Jesper, lånar tråden, jag skulle bli mycket tacksam om du kunde hjälpa mig lite.

Har noll koll på trådlösa system men är rätt kräsen och har kört rätt hårt på Sennheiser fram tills i dag, jag har som det är nu en

MKH 416, en MD 46 (intervju mic), en MKH50 samt en väldigt lång riktad AKG som jag aldrig kommer ihåg vad den heter men kostade 14 000 för fem år sedan tror jag det var. Har även en begagnad Sennheiser mygga för XLR som jag köpt begagnad och den kostade runt 4 000sek ny i slutet av nittiotalet (jag fick med kvittot) men kommer inte ihåg modellbeteckning men den är helt ok.

Dock köper jag gärna vad som, vet inte riktigt varför det blivit så mycket Sennheiser.

 

Hur som så behöver jag bli trådlös så jag jagar efter ett bra trådlöst system, två myggor och en handmic (gärna en trådlös xlr adapter med phantom då jag egentligen har mic). Jag behöver dock bara två sändare och mottagare (ser gärna att mottagaren är en enhet men måste gå på batteri och vara hyfsat liten och bärbar).

 

Vad skulle du rekommendera?

Vilka myggor och vilken slags sändarutrustning?

Och var tycker du att jag skall köpa detta, har firma och köper gärna från utlandet t.ex. asien aller staterna eller för den delen gärna begagnat?

 

Tusen tack för eventuellt svar, mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Pontus!

 

Du behöver alltså kunna köra två kanaler trådlöst; ett av systemen ska kunna byta mellan en sändare för mygga och en annan sändare med xlr för en handhållen mick, men skicka till samma mottagare, och mottagarsidan får gärna vara en stereoenhet, men är inget krav. De behöver vara hyfsat små och batteridrivna. Stämmer detta?

 

Det finns flera olika tillverkare som har kvalitetsprodukter som motsvarar detta, och de har lite skillnader i konstruktion, funktioner, och pris varvid det är svårt att rekommendera en enda produkt, utan man bör anpassa efter sitt specifika behov ("rätt verktyg för rätt jobb" och allt det där...).

 

I vilka sammanhang och miljöer kommer du att använda enheterna? Hur lång batteritid behöver de minst ha? Behöver sändarna vara så små som möjligt, eller skulle en i handstorlek fungera? Allt detta påverkar bl.a hur pass bra räckvidd och signalstyrka du behöver (ex om det är många andra i närheten som också använder trådlösa system, eller om du måste vara långt borta), hur tålig konstruktionen är, och eventuellt om du behöver vissa funktioner som att scanna efter tillgängliga frekvenser mm.

 

Har du använt några trådlösa enheter förut? Om ja, vilka var det, och fick du något specifikt intryck rörande deras ljudkvalité (svårt att säga vad som är acceptabel kvalité från en person till en annan).

 

 

Lectrosonics och Zaxcom är väldigt populära i USA, medan Sennheiser, Audio ltd, och Wisycom är vanligare i Europa. Alla erbjuder produkter som kan tävla med varandra i kvalité, men har vissa skillnader.

 

Om jag ska bryta ner de olika tillverkarna i grovt generaliserade drag:

- Lectrosonics har mycket tålbara enheter som håller länge, fantastisk kundservice och många olika produkter i varierande prisklasser.

- Zaxcom har några unika funktioner, som att spela in allt ljud på SD-kort innan det skickas iväg (så att allt material finns att hämta även om det skulle bli problem med RF), samt att de kan skicka tidskod trådlöst. Om man använder en recorder från Zaxcom som har "zaxnet" kan man äva styra gain mm trådlöst.

- Sennheiser är mycket populära i budgetklassen pga sina G3 system, men har även det dyrare 2000-systemet som är mer i klass med de andra märkena. De kan få in många kanaler på ett ganska litet frekvensspektra (vilket kan vara användbart ex för intervjuer på konvent eller liknande där det kan finns flera dussin andra journalister med trådlösa system).

- Audio ltd var tidigare ett av de ledande märkena, och har enligt vissa aningen bättre ljudkvalité på sina dyrare system än andra (har inte testat dem själv, men vad jag förstått är det väldigt marginellt numera). De har dock förlorat mycket av marknaden i samband med att lectro, zaxcom och sennheiser blivit vanligare. De verkar användas ganska mycket i england (tror de tillverkas där), men är inte ett märke jag personligen skulle välja framför lectrosonics eller zaxcom i dagens läge (men kan man hitta något begagnat för ett bra pris är det en helt annan sak, eftersom det ändå är bra enheter).

- Wisycom är något av en äldre standard, och populära på många uthyrningsställen. Vet inte så mycket om dem förutom att de är ganska dyra.

 

Vad gäller myggorna, behöver de vara gömda eller är det ok att de sitter på utsidan av kläderna? Behöver de vara tåliga och utsättas för mycket? Generellt gäller de förslag jag givit ovan, som finns för alla olika system, men beroende på hur du ska använda dem kan några passa bättre än andra.

 

 

Har tyvärr inga rekommendationer för vart du kan/bör köpa grejerna - det finns ganska få ställen i Sverige (2-3st), men flera i england och såklart i USA. Du kan snabbt få en bild över olika butiker och priser genom att gå in på företagets hemsida och kolla vilka leverantörer de har i olika delar av världen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ohh tusen tack.

Ja det stämmer ganska exakt.

 

Jag jobbar dessvärre med typ allt, från spelfilm till mycket företagsfilm med intervjuer etc. Jag har själv endast erfarenhet av ett par Sennheiser system som jag ej vet vad det var, det var kameramonterade mottagare och myggor eller hand-micar till dem, dessa gillade jag. Sedan har jag jobbat rätt mycket med G3 system med myggor och storleken och batteritiden på dessa har fungerat ypperligt och även storleken på myggorna som oftast får synas men i spelfilms-sammanhangen självklart inte synas. Ljudet på dessa (G3) jämfört med min trådade Sennheiser-mygga är rätt dåligt och jag tycker även att de genererar rätt mycket brus (spelar oftast in 24-bit by the way) men de funkar absolut, dock köper jag gärna lite bättre utrustning när jag ändå skall handla om prisskillnaden inte är enorm d.v.s. jag betalar gärna dubbelt men inte många gånger mer.

Syftet just nu är för en intervju session för en företagsfilm i England med flera olika personer, den skulle egentligen gjorts i början av december men är nu flyttad till slutet av januari men det är rätt bortom ändå och jag har haft svårt att välja (då jag inte har så bra koll eller rättare sagt noll koll) och tänkt att jag nog får springa in på Scandinavian photo och köpa två G3 system dagen innan avfärd i värsta fall.

 

Så vad tror du skulle passa mig?

Zaxcom lät onekligen mest intressant med SD-kort lösningen, speciellt när man kör små team så kan man skippa separat inspelare och använda kameran (synk-ljud) och korten dock tycks de vara rätt rejält dyra, dyrare än motsvarande från Sound Devices vilket är rätt häftigt. Och ang myggor?

 

 

Exempel:

Jag har nu inget bra exempel men den här filmen klipper jag just nu till en längre version (med mer ljud från plats), om du kollar noga så ser du att jag myggat flera av föreläsarna med ett lånat G3 system:

Typiska inspelningssituationer är föreläsare som står och visar saker, folk som går omkring (guider) eller bara gubbar (i bland även kvinnor) som sitter nedsjunkna i en fåtölj och snackar gojja eller t.o.m. i bland spelfilm med personer som har dialog och då inte sällan på något besvärligt ställe som i en bil m.m.

 

Tusen tack igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, då har jag lite bättre koll på vad du sysslar med. Det låter inte som att du behöver tävla mycket med andra frekvenser, vilket lägger mer fokus på övriga funktioner, och de flesta märken har sändare i ungefär samma storlek som G3, så det är inget problem det heller.

 

Zaxcom som du säger är riktigt fina med sina inbyggda recorders, men dyra. Bara du kan bestämma om det är värt det, men jag skulle gissa på att du inte skulle ha så stora rf-problem med det du gör, så inspelningsfunktionen är inte helt nödvändig av den anledningen. Angående att det kan spara in pengar genom att inte köpa extern recorder/mixer så kan bara du avgöra, men som ljudtekniker skulle jag dock hellre ha en separat recorder att spela in på. Du känner dock ditt workflow bäst.

 

För jämförelse listar jag priser i dollar, för att det är enklast att hitta:

2st sändare, en stereomottagare/två mono, och en sändare för hanhållet:

 

Zaxcom: ca 7600 dollar.

 

Lectrosonics (främst monomottagare):

ca 7000 dollar (UM400a och UCR411, med funktioner för miljöer med mycket rf samt externa antenner - jag tror inte detta är något du har stor användning av, så du kan spara lite pengar med att gå med ett billigare system)

ca 6100 dollar (UM400a och UCR401, små skillnader från ovan)

ca 5200 dollar (Lma "budgetsändare" och UCR401, fortfarande mycket bra)

ca 4800 dollar (Lma "budgetsändare" och SRb stereomottagare, senare kräver extern ström eller batteriadapter)

 

Lectrosonics finns ofta att köpa begagnade (internationellt), och de äldre UCR210D receiver och UM200C transmitter kan hittas för ca 500 dollar styck, och är fortfarande mycket bra (kolla bara så att de frekvenser de använder är lagliga om du köper begagnat).

 

Sennheiser:

2000-systemet: ca 3200 dollar

G3: 1300 dollar (mycket för pengarna, och fungerar helt ok för enklare saker)

 

Prisskillnaden är alltså ganska stor från G3 till zaxcom. Personligen skulle jag antingen välja G3 om du vill spara pengar (och kanske uppgradera senare och använda g3 som backup), eller något av systemen från lectrosonics (jag tror de billigare skulle fungera bra för dig). Sennheiser 2000 systemen är enligt många inte riktigt lika bra som lectrosonics och något av ett "mellansteg", så vill man spara pengar kan man lika gärna köra på G3, och för bättre ljud/räckvidd kan man gå direkt på lectro/zaxcom.

 

Vet som sagt inte så mycket om Audio ltd och wisycom - sök gärna själv och ställ frågor om det är något du är osäker på.

 

Kolla lite på de olika systemen, och du är välkommen att ställa fler frågor.

 

 

Vad gäller myggor är det ganska subjektivt, men personligen köra på tram-50 eller COS-11, med en eller två Countryman B6 för spelfilm (de är lite sköra, men bra om det är svårt att gömma myggan av någon anledning). Tram är robusta och platta och passar bra för att sätta utanpå kläder, medan COS-11 är smala och runda, har mer diskant och låter lite bättre under kläder enligt vissa.

Vill man ha billigare alternativ så kan man titta på oscar sound tech (liknar tram och har många fans), sennheiser mke2 (låter ok, kanske lite känslig kabel), eller rode lav (massa tillbehör följer med om man inte vill pilla med sådant själv).

 

 

Jag tittade på filmen du länkade till - såg en mygga vid 0:47 och en vid 1:14. Har du spelat in allt? Första såg ok ut men andra skulle jag inte ha placerat på kragen - när han vrider huvudet mot skärmen hamnar han helt off. Placera den istället lite lägre ner på bröstet, och dra kabeln innanför skjortan så att den inte är i vägen (ser bättre ut också).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Svaren jag fick på dvxuser lät precis tvärtom. Att wireless alltid har en negativt påverkan på ljudkvaliten. But that's bull...? Jag vet inte. ;)

 

G3 med kitmickarna är det bästa jag använt i myggväg så har inget bättre att jämföra med, vet bara att billigare prylar än så låter horribelt. Nu är ju ljudkvalitet ytterst subjektivt men jag är jävligt kinkig med dåligt ljud. Undrar bara vad för sorts mickar jag behöver köpa om 1. wireless motsv. "vanlig" mic eller om 2. trådade som (enligt utsago) skall vara av högre kvalitet för lägre pris (?)

 

Ser ingen poäng i att investera i myggor om de har lägre kvalitet än min gamla NTG-2, även om det är lite smått retarded att använda en stor riktmikrofon i alla situationer.

 

Rode lav, billigt och flera gånger bättre än G3 packet mygg eller NTG-2. Spelade in fyra personer panel diskussion en G3+packet myggen, 2 rode lav kopplad direkt till ljudinspelare och en NTG-2 kopplad direkt till ljudinspelare. sämst var G3+packet myggen och NTG-2 direkt till ljudinspelaren. Har bestämd mig att köpa två extra Rode lavs och koppla allt direkt med kabel till ljudinspelaren, G3+packet myggen kommer bara i närheten av rode lavs om den är kopplad genom en mixer typ mixpre

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...