Gå till innehåll

Bygga stationär PC för videoredigering/musik


Gavia

Recommended Posts

Har sparat och planerat länge för att bygga ett riktigt kraftpaket främst för videoredigering med Da Vinci Resolve och Adobe CS6. Vill ha ett smidigt arbetsflöde för att kunna jobba med AVCHD i 1080p och samtidigt ta lite höjd för eventuellt nytt kameraköp framöver, t.ex en Black Magic Pocket Cinema Camera!

Jag har utgått från Dave Dugdales datorbygge som verkar väl genomtänkt men jag har istället valt den tillika sexkärniga men nyare processorn i7 4930K (4th Gen Haswell).

 

Mitt datorbygge hos Inet ser ut såhär just nu: Länk till datorbygget hos Inet)

CPU: Core i7 4930K 3.4 GHz

MB: Asus P9X79

Kylning: Corsair Hydro H100i + 2 Noctua NF-F12-PWM fläktar

Ram: 32 GB Ram (4x8GB) Corsair Vengeance

GPU: Gigabyte GeForce GTX 770 2GB

SSD: Samsung SSD Pro 256 GB (för operativet)

Lagring: 2 X 2TB Seagate Barracuda 7200 rpm

Chassi: Fractal Design R4

PSU: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär

OS: Win 8.1 Pro

 

Vad tror ni om detta, verkar allt vara kompatibelt? Alla synpunkter/tankar/förslag mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser helt OK.

 

Jag skulle dock hellre ha 1-2 extra SSDs istället för 2st vanliga HDs.

 

Min nuvarande rigg så har jag 3st SSDs, en för operativet 256 GB, en för media 256 GB (den man jobbar på för tillfället, så när man är färdig med ett projekt så flyttar man den) och en för cache 128GB. Det gör det väldigt mycket snabbare när man ska exportera eller köra igenom raw-filer. Jag har en vanlig HDD på 3GB, men även flera externa HDDs med en NAS på 2 GB speglad.

 

För en vanlig mekanisk HDD kan köra igenom ca 90-120 MB per sek, och SSDs ligger på runt 330-550 MB per sek, vilket beroende på vad man sysslar med har stor skillnad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, lite lite minne på grafikkortet, CUDA och Open-CL användning äter minne, det är just därför professionella kort och Titan är att föredra t.ex.

Jag skulle valt detta om jag inte känt att jag hade råd med just ett Titan: EVGA GeForce GTX 680 Classified 4096MB +2 spel (värde 800kr)! - Inet.se

 

I övrigt ser det toppen ut, vist skulle jag kanske lagt till ännu en SSD för cache som High1ander föreslår men inte två, mina projekt tar allt för stor plats för att få plats på SSDer (utan att lägga allt för mycket pengar på just SSDer, något du ju kan göra senare om du vill). Jag kör dock 10000rpm diskar för video ( 1TB WD VelociRaptor 10000rpm 64MB - Inet.se ) och sprider videon/projekten över flera diskar, men raidade 7200 funkar fint det med, jag gillar dock inte att tjafsa med raid lösningar när de skiter sig vilket de gör förr eller senare och skall du raida så tänk på att de inbyggda raid kontrollerna i moderkorten oftast är skit och belastar processorn m.m. så isf kan det vara värt att köpa ett separat pci-e kort för sata-raid.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Stort tack för att ni tar er tid och ger bra input! Har egentligen redan överskridit budgeten (lätt gjort!) men lägger hellre pengarna på rätt grejer från början. Drömmen vore förstås ett Titan men det får bli ett GTX 680 4GB och en 27" skärm från Dell istället. Ny skärm behövs!

 

Diskarna blir ju flaskhalsen i detta bygge och där finns stor förbättringspotential. Försöker om möjligt undvika RAID. Om två SSD-diskar gör stor skillnad så ser jag en möjlighet i att byta ut nuvarande Samsung SSD Pro 256 GB och en av 2TB diskarna till två stycken Samsung SSD EVO 250 GB. Skillnaderna mellan Pro och EVO verkar marginella?

 

Byte till GTX 680 och två SSD-diskar gör inte bygget speciellt mycket dyrare. Mer diskutrymme kan jag lägga till efterhand.

 

Kundvagn - 20131128VideoEdit - Inet.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Som föregående så skulle jag väl säga att Raid också är ett alternativ.

 

Mitt tänk är såhär, kommer mängden media per projekt du jobbar med vara mindre än 200 GB (typ en musikvideo på 200GB) så är SSD billigare/lättare än Raid. Är det mer en video på 30 min eller full-längd där all media kan vara flera TB så blir Raid (eller en ensam HDD) enda alternativet. Jag själv jobbar mestadels med projekt där sammanlagda mängden data per projekt får plats på en 256GB SSD.

 

T.ex. gjorde en musikvideo för ett tag sen med Red Scarlett, och filma då runt 200 GB.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Två SSD kan vara bra, en för program och en för cache/export. Men det är helt onödigt att köpa SSD-diskar till materialet. Vanliga 7200rpm HDD duger mer än väl! Har gjort otaliga tester och skillnaden i hastighet är knappt märkbar när du håller på med stora video-filer. Det rör sig om någon sekund bara. Håller du på med mindre filer kan du kanske se märkbar skillnad på SSD/HDD. Googla på tester så får du se. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...