Gå till innehåll

Spela in TV med systemkamera


Almkvist

Recommended Posts

Hej

 

Jag ska spela in en reklamfilm som kommer sändas på TV3 regionalt under OS. Jag tänkte spela in den med min Panasonic GH3. Jag har aldrig tidigare gjort reklam som ska visas på tv och har fått specifikationer från TV3 kring vad som gäller men har ändå några frågor.

 

Jag spelar in filmen i 1920 x 1080 i 50p.

Redigerar den i ett projekt som är full hd och 25p.

Exporterar den till compressor och där exporterar jag den som 720 interlaced.

 

Min egentliga fråga är ifall det är svårt att gå från P till I via tex compressor? Har ni några andra TV-tips tar jag jättegärna emot dom ☺

Där är rekommendationerna jag fått från TV3.

https://ecexpress.adtoox.com/ec/htmlloader.jsp?method=FileTechnicalSpecification&show=specification&group=SD#format

 

/Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag spelar in filmen i 1920 x 1080 i 50p.

Redigerar den i ett projekt som är full hd och 25p.

Efterssom dom vill ha det i 576i så hade jag redigerat i 1080p50 istället för 1080p25. Redigerar du i 1080p50 så skalar det ner bättre till 576i med bibehållna rörelser, dvs du slipper hack i bild.

 

Vill du ha den karaktäristiska 25p-looken, filma i 25p. Vill du ha snygg slow motion, filma dom scenerna i 1080p50 och bilder med normalrörelse i 1080p25. Det är iaf min peronliga preferens. Är du osäker, testa och se vilket du tycker uppfyller dina krav. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

En liten detalj från en formatnörd - Som nämns ovan är det 576i som definierar pixelmängden för SD i EU, inte 720. 720 är en definition på HD-formatet 720p (1280x720)

 

Tänk sen på vit och svart nivåer. Det är inte RGB som gäller i TV, utan Rec. 601 (BT.601). Som det står i er länk "Colorimetry ITU-R Recommendation BT.601-7"

Så se till att exportera "broadcast safe" på ditt material.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grymt! Men det är inga problem att gå från P till I med hjälp av compressor eller?

Jag kör nog 1080p i 50p i ett projekt med samma egenskaper! Det lär bli mycket slowmotion.

Ska inte codec vara 422?! Hittar ingenting som säger h264... Verkligen min sämsta sida det här med kompression och format så all hjälp uppskatas :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska inte codec vara 422?! Hittar ingenting som säger h264... Verkligen min sämsta sida det här med kompression och format så all hjälp uppskatas :)

Nej, 4:2:2 är inte en codec utan färgprofilen och H.264 skall du *inte*använda om man tittar på den specifikation du fick. Under "Video file format" i specen hittar du "MPEG-2 elementary stream (.m2v file)" och under "Profile and level" hittar du "4:2:2Profile@MainLevel (422P@ML)".

 

Dvs, ditt material skall ut som MPEG2, I-frame, 4:2:2, med video och ljud som separata filer.

 

Många gånger kan man göra korta testexporter och ladda upp för att se om dom får godkänt. Hada jag varit i din sits hade jag ringt upp beställaren och bett om hjälp, eller renderat ut en master och lämnat till Hans Crispin på Chimney som kan fixa det åt dig alternativt gräva ner sig i alla specar och stätta sig in i det. Det sistnämnda är jobbigt och tar tid, så Hans på Chimney är ett smidigt sätt att lösa det på. Hans jobb är bland annat att koda om reklam till dom stora broadcastbolagen. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...