Gå till innehåll

kasta iväg någon.


warpz

Recommended Posts

[citat=Mr.Man]En jerk cable,sele och filmat mot bluescreen. lägg till bakgrunden sen. 3d skulle jag bara rekommendera om du har känningar på ILM för en sån scen.[/citat]

 

Kommer se bättre ut ifall han inte filmar mot bluescreen då det är lättare att få det att se bra ut då man tar bort än vajer än en bluescreen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo][citat=Mr.Man]En jerk cable,sele och filmat mot bluescreen. lägg till bakgrunden sen. 3d skulle jag bara rekommendera om du har känningar på ILM för en sån scen.[/citat]

 

Kommer se bättre ut ifall han inte filmar mot bluescreen då det är lättare att få det att se bra ut då man tar bort än vajer än en bluescreen.[/citat]

 

Jo! Fixar dom att hissa snubben 50m i luften så behövs ingen bluescreen

Länk till kommentar
Share on other sites

Nejdå, tänk dig bara om man filmar bakom personen som just lyft upp den arme stackaren. Osså ser man hur han hivar iväg stackaren rätt mot en vägg.

Då kan man ju bara ställa två pers med rep som drar stackaren mot väggen när det är tid... och hoppas att han överlever fallet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man][citat=Jawo][citat=Mr.Man]En jerk cable,sele och filmat mot bluescreen. lägg till bakgrunden sen. 3d skulle jag bara rekommendera om du har känningar på ILM för en sån scen.[/citat]

 

Kommer se bättre ut ifall han inte filmar mot bluescreen då det är lättare att få det att se bra ut då man tar bort än vajer än en bluescreen.[/citat]

 

Jo! Fixar dom att hissa snubben 50m i luften så behövs ingen bluescreen[/citat]

 

Hmm, då blir det lite svårare. Åandra sidan behöver dom ju inga vajrar ifall att dom har blusecreen heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Kanske göra själva kastet med hjälp av en hygglig docka & en vajer?

Sen kan man klippa till själva smällen där man använder en stuntman som kastas baklänges mot väggen eller hur ni ville göra! :-)

Då blir det en ganska enkel scen med vajereliminering som enda joxx & minimalt med risk för skador![/citat]

 

Docka var faktiskt ingen dum ide, nästan så att jag själv måste testa nån gång ju.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Djungelsmurfen]Jag provade med docka när jag skulle ramla ner från ett hustak och det såg riktigt snyggt (förutom att dockans huvud lossnade i fallet) [/citat]

 

Haha, det är sånt man skratta åt efteråt :-)

 

 

[citat=palle]docka, kanske skulle funka fint, men hur gör ni era dockor... eller gör nu bara slarvdockor uppbyggda av kläder lite pinnar och utfyllingsmaterial för bilder som ska vara väldigt "odetaljerade"?[/citat]

 

En variant är att köpa en riktigt billig men snorful Barbara! Man bör nog kompensera bristen på tyngd med något, men lär nog funka ganskla bra :-)

En annan sak är att tråckla ihop en hygglig figur av säckväv & fylla den med exempelvis blast (från grönsaker, inte en fet explosion ;)), gammalt tyg, eller liknande.

I båda fallen så kan man komma undan med bra fula dummies om man bara planerar både filmningen & klippningen tillräckligt!

Länk till kommentar
Share on other sites

haha, smurfen, lät som en väldigt bra lösning! Kul! :-)

 

Warpz:

Låter inte dumt alls! Men jag hade nog för enkelhetens skull förmodligen valt långärmat istället, & eventuellt gjort händerna av antingen korvar (klippet kommer trots allt inte vara speciellt tydligt om man gör det korrekt ;-), eller tillåmä fylla två diskhandskar med nån form av flytande plast eller gips & måla dom i lämplig hudfärg!!

Plasten är nog att rekomendera skulle jag tro om man vill återanvända dockan i schysst skick, men nöden har ju ingen lag :-)

Skulle göra en mask för ett lajv i Kinnekulle för några år sen, & valde själv gips pga att det var det enda jag visste hur jag skulle hantera.

Även om den fick en del stryk så funkade det alldeles utmärkt, & jag ångrar mig inte det minsta! :-)

Kul tråd det här!

Länk till kommentar
Share on other sites

I mitt fall försvann tyvärr allt därifrån med exxet. Spelade in på en ganska muggig men endå kul Video8-bandare, men när hon flyttade så måste bandet råkat följa med henne. :-(

Synd för det var långt innan jag någonsin kunde tro jag skulle jobba med film.

 

Var bara en kul sak vi gjorde med skitsaker, men man fick en del idéer!

Hade en del kul experiment på det bandet. Hade inte råd med fler än två, det andra hade jag mina spelningar på, men det har jag kvar här :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Några som är bra på dockteknik är Troma Team (Toxic Avenger, Srg Kabukiman NYPD, Terror Firmer)!

Dom använder sånt flitigt :-)

 

Själv blev jag inspirerad av den här tråden & måste ut snarast möjlig & experiementera med nån kul docka!

Förra gången var det ett stort tygdjur med dockkläder som fick sätta livet till ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Klurar vidare på en realistisk smisk-docka, tror det är att rekomendera att försöka göra någon form av skelett!

Med en barbara så blir det lite svårare, möjligtvis lägga nåt utanpå plasten, men en tyg-dummy kam man ju bygga runt en grund av feta pinnar med leder av nån form av kedja! Går att göra billigt med ståltråd, två öglor som hakar fast, ingen stadga men förhindrar att kroppen böjer sig där det inte finns leder!

Finns många sätt att lösa det på, men det viktiga som jag ser det är att kroppen böjer sig på rätt ställe, sen kan jag föreställa mig att man kan komma undan med det mesta :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...