Gå till innehåll

Fältreportage - Utrustning


pez

Recommended Posts

Vi är två stycken som brukar sticka ut och intervjua folk ute på gatan.

Vad är det för typ av utrustning som är bäst när det gäller ljud?

Vilken typ av mikrofon bör man ha?

 

Jag tänker mig en Zoom h4n eller h6 och en mygga eller headset samt en handhållen mic. Shotgun?

 

Har man shotgun-mic när man intervjuar eller heter dom mickarna något annat?

 

/Robert Pettersson

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Pez.

 

Den utrustning man väljer för intervju beror helt på hur man utför intervjun. Det enklaste, om ni bara stannar folk på gatan för några snabba ord, är att reportern använder en handhållen omni och håller fram den till den intervjuade (precis som reportrar på TV, de som har loggan på vindskyddet). En bra mic för detta är RE-50 (sök på nätet efter olika rekommenderade intervjumickar). Skälet till att man helst vill ha omni i detta läge är för att man inte behöver tänka på hur mikrofonen ska riktas, eller ens föra den fram och tillbaka när reportern ställer en fråga, utan allt som spelar någon roll är avståndet från mikrofonen till munnen (ju närmare, desto högre är talaren, och allting annat blir lägre).

 

Det finns vissa som använder en handhållen shotgun när de inte vill hålla en mikrofon framför folk, för att det skulle kunna göra dem nervösa. En shotgun kan då hållas av reportern ledigt vid midjan och riktas upp mot den intervjuade, vilket skapar en mer avslappnad stämning i stil med "vi har bara ett litet samtal". En shotgun är dock mer känslig för hanteringsljud, och måste riktas med stor precision för att ljudet inte ska bli dåligt, så det kräver en del erfarenhet. Man kan även behöva en mygga eller liknande på reportern för att få in dennes frågor.

 

Det tredje alternativet är att sätta en mygga med en klämma på folk (samt en på intervjuaren för att få med dennes frågor). Har man ett trådlöst system och allt påslaget och förberett kan det gå ganska snabbt, men det kan tänkas att vissa skulle kunna tycka det är obehagligt eller blir stela/medvetna om att allt de säger spelas in, precis som om de hade en handållen i ansiktet.

 

Fjärde alternativet är att bomma, vilket jag inte tror är ett alternativ för er pga att ni bara är två, och det kan göra vissa mer nervösa än de andra teknikerna.

 

För att spela in ljudet, är det enklast att gå direkt in i kameran, helst med en mixer framför för att kontrollera nivån. Om detta inte är ett alternativ, så är det ju en separat recorder som gäller, och att synka i post (då får ni klappa före eller efter intervjun). Helst bör ni ändå använda en mixer framför, men håller ni bra koll på nivåerna är det inte helt nödvändigt. Fostex PMD661 är en bra liten recorder och vanlig för intervjuer. Ett billigare alternativ är Tascam DR100mkII, eller kanske DR-40 om man vill gå riktigt billigt. Har inte någon koll på H6, men den verkar lite otymplig för mig, och jag tycker inte om H4n (brusig och klumpig att jobba med).

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...