Gå till innehåll

"Nirvana" - En kortfilm om att köpa svartsprit, vara tuff och tråna efter kärleken


eeo

Recommended Posts

Jag måste erkänna att jag inte läst hela. Tyvärr blev jag avigt inställd redan på första sidan. Men jag tänkte ändå delge dig mina synpunkter så långt jag nu läste.

 

Det första jag reagerade på var den felaktiga formateringen. Det gör att manuset skriker amatör innan jag ens hunnit börja läsa. Det finns flera gratisprogram för att skriva filmmanus, som Celtx. Jag rekommenderar starkt att du tittar runt lite på dessa och väljer något utav dem.

 

Sen kom första scenen. Jag stör mig inte på handtrallan som sådan. Det jag stör mig på är att du antingen inte har koll på att det du beskriver är det som syns i bild, eller att du har skrivit en porrfilm. Vill du verkligen filma en erigerad penis som sprutar sperma? Hur fina ord du än har använt, så är det fortfarande något som man bara ser i porrfilm. Eller möjligen så kallad konstnärlig experimentfilm.

 

Och sen skrev du i inlägget att det var en pjäs. . . Hm. . . Då blir det ännu märkligare. Det är ju trots allt en del av den manliga kroppen som, vad jag förstår, har svårt att agera på kommando.

 

Efter den dramatiska inledningen kände jag att det inte hände så mycket. Dialogen kändes pratig och ofokuserad utan att leda någonstans. Jag hade svårt att få grepp om vad det var för en historia och vart den var på väg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som en sann grunge-rockare fastnade jag till för manuset pga namnet. Schysst med referenser med musik o tröjan (kan ju vara svårt att lösa med rättigheter för inspelning, men go crazy i manus absolut) Sen vet jag inte, det gör det lite svårt att tidsbestämma filmen. Utspelas det under 90-talet? Flanellskjortor och folkparkshäng. Jag antar inte eftersom dom pratar om fjortisar som är födda på 90-talet, (tänk, snart är dom fjortisarna också borta, time flies) Men det är oklart.

 

Manuset är inte korrekt formaterat, men det stör inte mig jättemycket här. Det är för långt, det stör mig mer. Fram med stora saxen och klipp ner till max 7-10 sidor. Tycker det är en fin coming of age historia. Lite krystat med vissa delar som känns sökt och onödigt (klipp, klipp) och lite för fucking åmål slängt i mixern med stockholm boogie. Tyckte dialogen var skön bitvis, och visst förde historien framåt efter en del justeringar (klipp klipp), lite pratig och vissa saker säger man bara inte. Testa att säga dom högt för dig själv och se om det ligger rätt i munnen.

 

Jag skulle gärna se en färdig film på det här, men det är mycket jobb innan du har ett filmbart manus.

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...