Gå till innehåll

FCPV vs Premier CC6


j3n5

Recommended Posts

Jag står i valet och kvalet att hoppa på CC-paketet. Stora anledningen till att jag velar är att jag under flera år pysslat med FCP/FCPX. Var först väldigt skeptisk till FCPX och var på väg att hoppa över till CS5 men fick aldrig arbetsflödet att fungera med min Panasonic HMC151 och AVCHD. Nu kör jag det mesta med Panasonic GH3 och GoPro. Materialet går oftast till Vimeo och YouTube.. Jag jobbar mestadels på en iMac 11.3 (i7 2.93GHz, 16Gb, ATI Radeon HD 5750) och tycker att FCPX nu känns ej "up to date" samt buggar lite. Har testat trial-versionen av Premier CC6 och tycker det verkar rätt smidigt, flyter på bra och dessutom funkar mer på det sätt jag var van att klippa på innan FCPX..

 

Nu undrar jag helt enkelt om någon har erfarenhet av liknande problem och kan komma med lite +/- prat. T ex kommer jag stöta på prestandaproblem med min nu rätt gamla iMac? Funkar Premier CC6 på bärbara Macar med mindre prestanda? Ja, ni förstår nog vad jag är ute efter..

 

//Jens

Länk till kommentar
Share on other sites

I praktiken innebär det Rendering! Jobbiga format är ju h.264 och då får CPU:n göra allt inkl alla effekter. Men har du GPU kan CPU:n läsa filer och GPU:n göra effektrenderingar.

Det KAN hända att det går att göra "GPU WhiteList Mod" för datorn, du kan testa själv med trialversionen.

 

På egen risk (fungerar oftast helt utan problem): Premiere Pro CS6: Add GPU Support | Final Cut Pro Training & Classes

Länk till kommentar
Share on other sites

Var in och läste i tråden du tipsade om och såg detta:

Tried it on the CC version and it does not seem to work. Oh well.

Reply

David says:

August 19, 2013 at 1:25 pm

Lee, you don’t need to do this with CC anymore as all unsupported (but qualifying cards) can be enabled for GPU acceleration. Do you have 1GB of VRAM on your card? If so, you should be able to switch the renderer to GPU accelerated and you’ll just see a message telling you that your card isn’t certified but that it will be useable.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...