Gå till innehåll

Laptop 15 " redigering


jetzyl

Recommended Posts

Tja! jag är på väg att köpa en laptop, jag tänker mig 15" och jag undrar hur mycket jag kan få för det jag betalar

 

Tex, Vad kan jag göra på en dator för 5.000 när det kommer till redigering?

 

Jag vill ju gärna ha lite flyt när jag jobbar med högupplösta filer och komponering i tex after effects. Hade först tänkt köpa en kraftig Stationär dator men jag skall i väg för ett tag så det är inte så lägligt.

 

Vänligen

Jens

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart det GÅR att redigera på en laptop för 5.000:-, men att får flyt med HD-material och compositing i AE i en såpass enkel maskin, njaae...

 

Så snabb CPU det går (gärna QuadCore) med MINST 8 Gb ram (AE är en RAM-konsument modell värre).

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite som att jämföra Äpplen och Päron faktiskt - dom är för olika ändamål - en del (ex Intel Atom) för att driva Microsoft Word så länge som möjligt i en lite minilaptop och del för att få ut maximal prestanda oavsett strömåtgång (Intel i7). Sätt en budget, gå in på Tom's Hardware eller Anandtech och kolla CPU-tester och hoppa in på Prisjakt och jämför. Men mindre än 8Gb ram är jobbigt för HD-material. (Och personligen skulle jag fortfarande inte ta i en Acer-dator med tång, men det kanske ändrats...) :)

 

Asus har en hel del (nästan lite för många) prisvärda modeller.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Jag har en ASUS N53S (eller faktiskt 2) somär en några år gammal modell men den var prisvärd tycker jag (minns inte vad den kostade).

Core i7 2670 2,2Ghz

Nvidia gt630m 2GB

Windows 7 64 bit

16 Gb Ram

 

På den har jag kört lite Premiere Pro CC och den går mycket bättre än min stationära dator på jobbet där jag kör Premiere elements 10.

Men den går långsammare än min privata stationära dator!

 

Vad Asus motsvarande modell heter idag vet jag inte.

Men prestanda och lågbudget är inte samma maskin du tittar på. Man får välja!

Antingen betalar man lite mer och lever ett gott liv!

Eller så sparar man pengar och sitter och är frustrerad var gång man arbetar!

Jag talar av egen erfarenhet! Hemma har jag bättre utrustning = kul var gång jag sitter med det!

På jobbet jag budget utrustning = enorm frustration bara jag startar datorn!

 

Tänk en gång till om det inte är värt att vänta någon månad och lägga mer pengar.

Dyrt nu, billigare i långa loppet!

 

PS

Har för mig att mina ASUS N53 kostade under 10 000kr /st

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...