Gå till innehåll

Behöver hjälp i AE


david-

Recommended Posts

Hej!

 

Är det någon här som har bra koll på hur man löser det här i AE?

 

Jag har trackat och gjort matchmoving i en scen med en TV i Boujou, men ska nu ersätta bilden i TV:n med en annan bild.

 

I Boujou så har jag fått fyra fina null objects som sitter på varje hörn av TV:n, men det jag nu vill göra är att varje hörn i bilden jag ska lägga in ska ha samma positionsvärde som sin respektive null.

Eftersom det är ett dollyskott som ändrar perspektiv så kan jag inte bara länka hela bilden till en null för då får jag bara rätt position, men jag behöver även perspektivförändringen.

 

Har ni något tips på hur jag kan göra det?

 

Som exempel så har jag tänkt att man kunde lägga på en Corner Pin där varje hörn har samma värde som sin respektive null men Corner Pin tar ju då bara x,y datan när jag egentligen också behöver z värdet. Så det lösningen verkar inte fungera, men det känns som att det borde finnas någon liknande lösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Användning av Boujou för After Effects är mycket komplicerat men ger bra resultat, however jag skulle rekommendera denna guiden
om det är free move eller nodal pan

 

Lycka till!

 

Tack! Just dom där delarna kan jag, det jag egentligen funderade på var hur man i AE kunde göra någon slags corner pin-effekt där null-objekten jag skapat i Boujou är "hörnen" i corner pin.

 

Hur som helst så löste det sig och hade leverans i fredags, så det gick bra ändå :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle säga att om det är bättre att använda Mocha (som förljer med After Effects) då den är väl integrerad med just AE, och den är väääldigt bra på perspektiv.

 

 

Brukar också köra mycket på Mocha men i det här fallet klarade Mocha faktiskt inte av det. Var lite komplicerade scener som gjorde att trackingen inte riktigt fungerade.

 

Men som jag nämne ovan så löste det sig :) Tusen tack ändå!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...