Gå till innehåll

Blåsa upp bild


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Har en lite knäpp fråga..funderar på det här med att kunna blåsa upp bilden. Kollar en del på olika kameratester mm. Ofta nämns det där hur bra DSLR-kameror står sig i jämförelse med 35mm film när man förstorar upp bilden till ex biografstorlek. Att den stora sensorn kan ge en kort skärpedjup och att den är suverän i svagt ljus är jag helt med på. Men frågan är just det här med att förstora upp bilden. Har det med sensorstorleken att göra? Eller är det upplösningen som gör det möjligt? Eller är det kanske en kombination av dem båda? Om man skulle jämföra med några semiproffs HD-videokameror typ: Panasonic HMC151/150 eller AG-AC160/130, Sony HXR-NX5 Canon XF300/305 med flera i den klassen. De spelar alla in i full-hd men har som bekant 3x1/3" sensorer istället för en gigantisk som ex 5D2/3. Skulle dessa kamerors bilder hålla lika bra om man förstorade upp dem till megastora?

 

Tacksam för alla svar :)

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns flera saker som spelar in.

 

1. DSLRs spelar alla in på ganska komprimerade format (om man inte kör HDMI eller RAW-hack), vilket i sig blir fult.

 

2. "Blåsa upp" brukar man mena att man förstorar bilden, dvs. går från 720p och uppskalar till 1080p. Detta används mest då man snackar om 16mm till 35mm "blow up". Orsaken till jag snackar om detta är att DSLRs, och många videokameror spelar in 1080p, vilket bara är 10% mindre än 2K som är bio-standard (t.ex. är 16mm en fjärdedel så stor som 35mm, så enormt mycket större skillnad i mängden man förstorar). Sen dessa kameror du nämner kanske inte spelar in ren RGB 4:4:4 1080p (1920*1080), utan kanske är 1280*1080, eller 1440*1080 vilket självklart innebär lite sämre faktisk upplösning.

 

3. Bara för att filen som sparas är 1920*1080 i storlek så innebär inte det att filmade upplösningen är så pass skarp. Många DSLRs filmar i 1080p, men när man väl testar upplösningen så närmar sig vissa mer 720p i upplösning. Detta beror ofta pga. flera saker, som att för video på stillbildskameror så används ibland inte hela sensorn, dålig debayer (från för lite photosites/pixlar), etc.

 

Så för att svara "enkelt", de kommer alla se olika ut och ha olika styrkor/svagheter. Ingen av dom kommer vara "superskarpa", de "proffisagre kamerorna" har oftast "stabilare codecs" som tillåter dem att bildbehandlas mer utan att de ser ut som skräp, och hanterar rörelser bättre. Men som sagt, det är väldigt varierat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Ok..Tack för det svaret. Gav mig lite inblick i alla fall! Kamerorna jag nämnde spelar in i 1920x1080 med 4:2:2 (dock inte helt 100% på att det är så..!)och jag tror även att Eos 5d mark2 gör det. Tänker mest på Zacuto shoot-out. Deras första kameratest där dom testade (2009) hur olika dslr bla annat 7d och 5d/2 stod sig i jämförelse med 35 mm spelfilm uppspelat på en bioduk. Det visade sig till mångas förvåning att spela upp material från ex en 550d på en enorm bioduk såg riktigt bra ut. Och det har jag då gått och funderat lite på just hur semiproffs videokameror med 3x1/3" sensorer skulle stå sig i jämförelse. Men det kanske inte är det lättaste att svara på :)

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla de kamerorna spelar in i 1920*1080, men bara Canon XF har 4:2:2, resten är 4:2:0. Vilket innebär att man inte kan färgkorrigera bilderna något speciellt mycket utan problem, dvs. man måste filma rätt look mer eller mindre från början.

 

Hursom, dessa semiproffs-kameror som du nämner används inte för film eller reklamfilmer, de som köper dessa kameror gör dokumentärer, TV-inslag, klubbar som vill filma sina matcher i diverse sporter, företag som vill göra interna videos för det ena och det andra, etc... Detta har ganska mycket med att de är 1/3" sensorer, som gör att de är lättare för amatörer eller proffs som måste sätta fokus snabbt och lätt.

 

Även om jag inte direkt gillar resultatet av Zacuto shoot outs (folk tror att iPhone eller DSLR är bättre/lika bra än dyraste proffs-kamerorna i 100 000-500 000kr klassen), så kan man iaf. se att just DSLRs kan se bra ut på stor duk. Det man inte ser på testet lika tydligt, är att DSLRs kräver mycket bättre ljusförhållanden (vilket kan kosta multum) för att se lika bra ut som de dyrare kamerorna. Sen har jag själv på skolan jag gick på fått vara med och göra ett test av just AF-100, Canon 5D mk2, Alexa, Sony F3, på samma duk har jag sen även sett RED och Super 16mm, där jag iaf. kan se skillnad (mest i färger då jag inte har perfekt syn och ser pixlar perfekt).

 

Men, jag kan säga såhär för att avsluta, finns massor med filmer (Black Swan som är 16mm, har 7d i vissa scener, hela Act of Valor är på canon 5d mk2) och TV-serier (House helt avsnitt på Canon DSLR, Dexter använde Nikon D800) som använder sig av DSLRs, då man inte vill/kan använda huvudkameran (som ofta är typ RED, Alexa eller Sony F55-65). De semiproffs kameror du pekar på används bara i filmer om man vill få det att se ut som "video", typ TV-inslag, etc. de används inte för sin "filmiska look" i filmer iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vart då, i Zacuto eller denna tråd?

 

Generellt sett så får man bättre ljusnivåer när man har ett större chip fast för samma mängd pixlar. Fast här så kan man ju inte längre säga att 35mm sensor är ljuskänsligare än en 1/3", för de beror på modell och när de tillverkats. T.ex. när jag först använde en fullformat, canon EOS 1Ds, från 2004 så såg man att kvaliten blev sämre efter 200 ISO, några år senare på samma prisnivå så låg det på runt 400-800 ISO, nu med 5D mk3 så är det närmre 1200-2000 ISO. Men om det är ett fullformat, Super 35mm chip mot ett 1/3" chip med samma mäng pixlar (dvs. 2K eller 4) så bör de större sensorna vara lite ljuskänsligare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...