Gå till innehåll

Femma, kortfilms manus behöver feedback.


Fibbla

Recommended Posts

Formatfrågor

Scenrubrikerna ska inte vara numrerade. Det gör man först när det börjar bli dags att producera manuset. Innan dess ska det inte vara nummer.

 

Scenrubrikerna ska ha streck ”-” inte punkt ”.” mellan plats och tidpunkt, och ingen punkt på slutet: INT. VARDAGSRUM – DAG

 

Alla karaktärer ska ha stora bokstäver när man ser dem första gången.

 

Samma person pratar flera gånger på rad utan någon text emellan. Skriv detta som ett dialogstycke.

 

 

Skrivsätt

Du skriver väldigt kompakt. Tänk på att en minuts film, motsvarar en sida manus. Du anger tempot på filmen med texten och som det är nu går det undan!

 

Försök fokusera på intryck mer än exakta beskrivningar. ”Sunkig lägenhet” är bra, men vad har en darttalva med saken att göra? Precis som beskrivningen av Exet – vad säger en grå huvtröja och adidas-byxor? Inte mycket, mer än fördomar om hur man är klädd om man är en viss typ av människa. Då är detta att han går runt och svettas mycket mer givande.

 

Var inte så detaljerad i exakt alla gester och suckar, utan framhäv stämningen och intrycket man får. Lämna till regissör och skådisar att tolka det.

 

Du har lite märkliga ordval ibland som:

”byxmynning” (borde vara ”byxlinning”)

”lavett” (är en kanon. . . Lavett - Wikipedia)

 

Särskrivningar: ”dart tavla”, ”burk öl”

 

Det är lite ojämnt med mellanslag efter punkt och komman.

 

”Kläder ligger utspridda över hela golvet.Dalle börjar ta upp kläder som ligger på golvet.Han tar i ett par kalsonger. Han håller så långt ut som möjligt i

kalsongerna.”

Du upprepar väldigt mycket, vilket gör att det känns lite barnsligt skrivet. Pröva istället något i stil med:

”Kläder ligger utspridda över golvet. Dalle börjar plocka upp dem. Har tar ett par kalsonger och håller dem mellan tummen och pekfingret så långt från sig som möjligt.”

 

Det är likadant med Dalle stoppar, Dalle kollar, Dalle vänder, Dalle kastar, Dalle står i snabb följd. Så länge som det är tydligt vem som gör vad, räcker det med ”han”.

 

Storyn

Är osäker på vad det är du vill ha sagt. Varför ska jag bry mig om Exet? Dalle är egentligen en mycket intressantare person, tycker jag. Det är han som styr händelseförloppet.

 

Framhäv konflikten. Sätt konflikten i fokus! Utnyttja den till max.

 

Klargör vad de har för förhållande till varandra. Är de bröder? Och Dalle jobbar som indrivare för någon drogkung? Hur kan han kräva att brorsan ska lägga av när han själv är inblandad i drogaffärer?

 

Få mig att bry mig om dem. Slå an någon av de grundläggande strängarna. Även om jag inte är en knarkare med skulder så ska jag kunna känna för och med honom, känna hans panik och ångest, känna att det kunde varit jag.

 

Fundera lite på deras bakgrund och hur de hamnat där de är.

 

Framhäv skillnaderna mellan de två, öka kontrasterna. Lägenheten kanske inte alls är sunkig, Exets föräldar kanske betalar för att han ska bo på ett ställe långt från gamla vänner men han missköter sig ändå. Han kanske sitter med skitiga kalsonger på golvet i en nyrenoverad, stor längenhet. Medan brorsan Dalle får betala sin lägenhet själv för att han är den skötsamma med stadig inkomst - föräldrarna vet inte att han är än värre insyltad i drogaffärer än Exet. Många känner igen syskonavundsjuka.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Angående själva skrivspråket håller jag med Désirée: för kompakt och dedramatiserat. Kanske låter lite luddigt men försök att fokusera mer på självan känslan av vad Exet gör istället för att haka dig upp på att beskriva nästan ordagrant vad han gör. Jag förstår vart du vill komma, liksom. Och jag tycker du gör rätt. Det är bara det att det tar för lång tid för dig att komma dit. Köksscenen är ett bra exempel på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Du bör finkamma det här manuset och se över de självklara bristerna; namnen blandas ihop och fel karaktär får en replik. Detta är så klart inte menat och alla vi som skriver manus har varit med om det.

Ett simpelt manus som kan bli så mycket mer intressant i rätt filmskapares händer. Därför gillade jag manuset. Eller jag gillade filmen jag såg framför mig när jag läste. Och kan man se en intressant film framför sig är det värt att jobba vidare på, tycker jag. Kanske inte så konstruktiv feedback men att skriva ner i detalj vad som behöver ändras och bättras är inte min grej :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...