Gå till innehåll

Tips på bra bok/kurs om grundläggande ljudkunskaper


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Gick en kurs i filmfoto i helgen och satt där och funderade över mina minimala kunskaper om ljudinspelning. Har naturligtvis letat på nätet efter någon lämplig kurs i filmljud men de verkar mest finnas längre utbildningar. Tänker mig någon sorts grundläggande variant. Blir inte filmfotograf på en helg och lär inte bli ljudteckniker efter en kurs men mest så att man hade fått lite grund att stå på. Någon som känner till vilken väg man kan gå? Kanske finns en bra bok eller två för ljud-nybörjare.. Alla är vi barn i början brukar man säga! Det finns ett ganska stort utbud med olika kurser inom film med allt från ljussättning till produktion. Men när det kommer till ljud verkar utbudet vara typ noll vilket kan förvåna mig en hel del med tanke på hur pass viktigt det är med bra ljud i en film.

 

Som vanligt tacksam för alla svar :)

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Ger här rekommendation ifrån kurslitteratur som vi hade på medieproduktion som jag läste förra året på Högskolan i Halmstad, där vi pratade mycket om ljud.

Själv hade jag inte reflekterat så mycket över ljud tills jag började läsa på programmet. Detta öppnade upp en helt ny värld i mitt filmskapande och ha det i åtanke

att ljudet är sjuuukt viktigt! Så lycka till och hoppas någon av tipsen kan leda till något :)

 

Om du vill ha en grymt analytisk bok om just ljud så kan du kolla upp Michael Chions "Film, a sound art" där han går så långt att det inte blir film utan ljud!

Film, A Sound Art - Michel Chion - 9780231137775 | Adlibris Bokhandel

 

Sen finns även Theo Van Leeuwen's book som pratar om de olika ljuden och dess betydelse. Mer praktisk.

Speech, Music, Sound - Theo Van Leeuwen - 9780333642894 | Adlibris Bokhandel

Länk till kommentar
Share on other sites

Coursera ser intressant ut, har du testat och vad tycker du?

 

Jag har gått flera av deras kurser i olika ämnen och jag gillar upplägget. Grunden består av videos med föreläsningar som i regel håller hög kvalitet, även om vissa lärare verkar känna sig obekväma framför en kamera i början.

 

Till detta kommer frågor/tester/övningar av olika slag beroende på lärarens upplägg. Vissa har större hemuppgifter. Medan frågor/tester rättas automatiskt så "rättas" hemuppgiftera av andra studenter på kursen - du lämnar in en uppgift och ger feedback på 3-5 stycken. Det är en svaghet för man kan få väldigt ojämt resultat beroende på vem som läst och kommenterat. Å andra sidan kan inte läraren själv ta hand om studenternas uppsatser, för det är helt enkelt för många.

 

De flesta har haft attityden att det är trevligt att man är intresserad och kursintyget är mer ett bevis på ett intresse än ett "riktigt" kursintyg. Det tycker jag är helt rätt när man inte kan förhindra ett visst mått av fusk på testerna och dessutom har elever som blir bedömda av en dator och/eller andra elever. En kurs jag gick tog det hela lite för seriöst enligt min mening och hade tester på tid och man fick inte se resultatet så man visste inte om man skulle läsa på mer och göra om eller ej - det är tråkigt att lägga ner mycket tid utan att ens får ett "intresseintyg".

 

Personligen har jag svårt att sitta och titta och lyssna på föreläsningarna, så jag sätter på dem och gör något annat med mina händer under tiden och lyssnar mest. Det går ganska bra, men vi är alla olika på den punkten.

 

Det tråkiga är bristen på lärarkontakt och att det inte går att ställa följdfrågor. Det finns diskussionsforum, men det är inte riktigt samma sak som att kunna ställa en fråga direkt till en lärare.

 

Jag har haft lite problem med de kurser jag valt som har involverat matte. Jag har läst matte på högskolenivå, men jag fastnar snabbt, trots att det påstås att matten inte är på en så hög nivå. Jag tror det delvis är språkproblematik, delvis en matte-kultur-fråga och delvis att jag är ringrostig. Skulle vara intressant att höra om fler svenskar upplever samma sak, eller om det bara är mina egna avisioner.

 

Vissa kurser är väldigt amerikanska, men Coursera börjar få mer och mer kontakt med universitet och högskolor på andra ställen i världen också.

 

För mig är kurserna på Coursera (och andra liknande sajter, även om hittills denna har varit bäst) en möjlighet att lära mig något nytt utan andra krav än de jag själv ställer på mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...