Gå till innehåll

Ett allmänt tips: Skaffa filter!


Oculus

Recommended Posts

Tänkte bara slänga iväg ett allmänt tips.

 

När man tittar på de flesta DSLR-amatörfilmer som finns (bl.a. länkar här på forumet) så ser man väldigt ofta extrem shutterspeed. Detta ger (i min mening) en övergripande stirrig och amatörmässig look över filmen. (Visst, i vissa sekvenser kan det vara en positiv effekt, men i en stilla scen så ser det väldigt jobbigt ut.)

 

Anledningen: Folk drar iväg med shutterspeed för att kunna filma med stor bländare.

 

Tipset: Köp ett vettigt ND-filter. Då kan man med lätthet filma i dagsljus med full bländare och ändå dra ner shutterspeeden till vad den bör vara (dvs FPS x 2) och ändå undvika överexponering.

 

Normal Shutterspeed --> Lagom motionblur --> Finare filmkänsla!

 

 

 

Ja.

 

Det var väl det hela.

 

 

/O

Länk till kommentar
Share on other sites

Agreed, finns flera variabla ND-filter också, som går från ca tredjedels stopp ner ca 8 stop. Vilket är skönt om man inte vill sitta och fippla mellan 3-5 olika utan man bara vrider på ett för den styrka man vill ha. Kan vara bra att läsa någon recension innan man köper en variabel, då dåliga kan ha lite färger som drar åt t.ex. grönt eller vara fläckiga.

 

Själv så har jag 2st variable, en för 82mm gänga och en på 55mm, ska också skaffa lite ringar så t.ex. min 77mm kan ha 82:an...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...