Gå till innehåll

Röde NTG-2 eller Sennheiser ME66 K6 eller någon annan..


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Har en Tascam DR40 som jag tänkte köpa en mikrofon till. Ska användas till intervjuer och nästan uteslutande inomhus. (Vill bara höra rösten från personen jag riktar den mot. Allt annat klipps bort, så måste vara superriktad.) Verkar som dom ligger någorlunda lika i pris.

Vilken tycker ni passar bäst? Kanske ska nämna att det oftast är normalstora/möblerade rum i människors hem och jag tänkte ha den sittande fast på ett stativ som jag riktar in. :) Har länge varit inne på NTG-2:an men sen såg jag lite jämförelser på tuben och där verkade Sennheisern nästan bättre. I alla fall betydligt mer känslig. Om det nu är bra eller dåligt..

Eller finns det någon uppstickare som ligger i den prisnivån + - lite?

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Har en Tascam DR40 som jag tänkte köpa en mikrofon till. Ska användas till intervjuer och nästan uteslutande inomhus. (Vill bara höra rösten från personen jag riktar den mot. Allt annat klipps bort, så måste vara superriktad.) Verkar som dom ligger någorlunda lika i pris.

Vilken tycker ni passar bäst? Kanske ska nämna att det oftast är normalstora/möblerade rum i människors hem och jag tänkte ha den sittande fast på ett stativ som jag riktar in. :) Har länge varit inne på NTG-2:an men sen såg jag lite jämförelser på tuben och där verkade Sennheisern nästan bättre. I alla fall betydligt mer känslig. Om det nu är bra eller dåligt..

Eller finns det någon uppstickare som ligger i den prisnivån + - lite?

 

Vänligen

Anders

 

Om du surfar runt på lite forum så kommer du snabbt se att ntg-2 är den mikrofon man absolut inte ska köpa till recorders som Zoom H1 och Tascam dr-40.

NTG-2 är otroligt okänslig och kräver en stark preamp. Tascam Dr-40 och Zoom H1 har svaga preamps.

Men ta det inte från mig utan kolla runt lite på tex dvxuser.com så märker du det ganska snabbt.

 

Precis som du observerat är Sennheisern mycket bättre. ME66 dvs K6 är starkare och går ju att byta kapsel på så du kan ha olika. Ett annat alternativ är MKE600. Jag har den och provade den i en H1a en gång på kul och det funkade ok. Den funkar bättre med min dr-100mkii men den har ju ganska bra preamp och skulle säkert funka till och med ihop med ntg-2.

 

MKE600 på scandinavian finns som erbjudande med deadcat och lite annat smått och gott.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Ok. Stort tack för det :) Får lite spridda skurar på det där med Tascamen. Vissa säger att den har suveräna preamps i förhållande till vad den kostar, andra säger att H4:an är mycket bättre. Själv har jag noll koll.. Men tack i alla fall!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Ok. Stort tack för det :) Får lite spridda skurar på det där med Tascamen. Vissa säger att den har suveräna preamps i förhållande till vad den kostar, andra säger att H4:an är mycket bättre. Själv har jag noll koll.. Men tack i alla fall!

 

Jag har aldrig provat en dr-40 men "hört" att den är i paritet med h4n.

Däremot har jag jämfört h4n med dr-100 och dr-100mkii och jag kommer aldrig kunna säga att h4ns preamps är annat än klena.

 

Kör du på k6an så har du iallafall bättre kräm en ntg-2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste man välja mellan K6 & NTG-2 så finns inte NTG'n ens med på kartan, men jag skulle ändå hårt rekommendera Sennheiser MKH416 istället om du har phantommatning på fieldrecordern.

Den är svårare att använda, men kan få mycket mycket bättre ljud.

Andra stora favoriter jag använt i väldigt många år, och som kommit fram igen, är Oktava 012. De är inte lika hårt riktade som Sennheisers proffsmickar, och har inte samma brilljans, men funkar bra på röst & är fantastiska till saker som bakgrundsljud & många ljudeffekter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då åker NTG-2 an bort i alla fall :) Bättre ljud låter bra men svårare att använda avskräcker eftersom jag är kass på det från början! Där finns matning på Tascamen, så det bör funka. Ska kolla upp Oktava 012 och den andra Sennheisern med.

 

Kan iof ringa Scandinavian och fråga, men det står "mikrofonmodul" på K6:an. För 2000:- Undrar om det är någon sorts grund/startpaket så man får köpa till själva mikrofonen till den här modulen?

Mycket tacksam

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Då åker NTG-2 an bort i alla fall :) Bättre ljud låter bra men svårare att använda avskräcker eftersom jag är kass på det från början! Där finns matning på Tascamen, så det bör funka. Ska kolla upp Oktava 012 och den andra Sennheisern med.

 

Kan iof ringa Scandinavian och fråga, men det står "mikrofonmodul" på K6:an. För 2000:- Undrar om det är någon sorts grund/startpaket så man får köpa till själva mikrofonen till den här modulen?

Mycket tacksam

Anders

 

För 2000 är det nog tyvärr bara inanmätet och så tillkommer kapsel. Kolla prisjakt, har för mig jag såg k6 med me66 eller 67 billigt en gång. Tror det var på nån av musikaffärerna. MKE600 är en mic utan möjlighet till byte av kapslar så det är komplett.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Beroende på dina inspelningsplatser skulle jag inte använda en shotgun inomhus, eftersom de inte hanterar reflektioner särskilt bra. Jag skulle istället skaffa en hyperkardioid som ex AT4053b eller Oktava mk012 (med hyper som kapsel). Tänk på att vad du än köper behöver du även ett shockmount och puffskydd.

 

För intervjuer fungerar även myggor med kabel bra, och är enkla att använda.

 

Om du ändå av någon anledning vill ha en shotgun, skulle jag i den prisnivån titta på en Sennheiser MKE-600.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...