Gå till innehåll

Ljussättning av person och green screen


Sickan

Recommended Posts

Har fått i uppdrag att spela in lite "intervjuer" mot en green screen på ett kontor och jag är lite osäker på vad jag måste ha för utrustning.

 

Jag har egentligen inga lampor utan måste nog köpa nytt (Ser lite oproffsigt ut med bygglampor). Jag har ingen jätte budget direkt, max 6000 kr för belysning och duk/stativ.

 

Såg att Kjell & Company hade ett billig duk och stativ: Greenscreen 3x2 meter > Övriga tillbehör | Kjell.com

Jag hittade det här ljuskitet på kaffebrus som jag tycker verkar rätt prisvärt: Belysningspaket fr produktfoto / video (3 x 600W) - Kaffebrus

 

Som jag har förstått det så vill du ha minst en lampa snett framifrån (keylight) och en lampa snett bakifrån. Men frågan är om det räcker med tre softbox lampor för att belysa personen och få en jämn belysning på greenscreen duken?

Vad tror ni om att använda sådan här (http://www.jula.se/arbetslampa-lagenergi-ip44-3500lm-425055) för att belysa green screen duken?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju duken som är det stora problemet. Du får göra hur du vill så länge den är jämnt upplyst. Kör med bygglampor om du har....ta med allt du har. De kommer gå åt.

 

När du väl är klar med duken så kommer ljussättningen av personen kännas som minsta problemet den dagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag köpte green-screen via teknilux eller om de heter scenutrustning nu för tiden, en bommullskanvas som kan vara rejält skrynklig utan bekymmer. Säljs på löpmeter. Det är väl snarare efter redigering som kan vara värt att satsa på. Det absolut enklaste sättet jag funnit har varit i iMovie, hur lätt som helst. Se till att klicka i avancerade verktygs synlighet bara. Annars funkar det inte. Samt bildens förhållande per sekund och filmformatet. Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...