Gå till innehåll

Sälja till SVT


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Kanske ut-tjatad fråga. Köpte en bok "Vägen till drömfabriken" för ett antal år sedan. Kan tänka mig att den är antik idag! Går det att sälja dokumentärer till SVT i dag? Hur mycket betalar dom och vilka längder är attraktiva? Kan inte hitta boken, men har för mig att det nämndes där något om att 8-15 eller 20-40 minuter var lättast att sända. Kommer inte ihåg om det var så. Men det stod speciellt utskrivet vilka längder i minuter som var lättast att hitta plats för. Vilka teknik-krav finns det? Snälla svara enkelt..för jag är ganska dum när det kommer till den frågan! Går det att sälja utomlands till bättre villkor? Tänker mest på våra grannländer då.

 

Tacksam för alla svar.

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag tar siffrorna ur mitt minne som ofta men inte alltid är tillförlitligt.

 

Personer som skapar långa dokumentärfilmer väljer ofta längden 87 minuter eftersom det är den längd som är lättast att sälja till SVT. Näst lättast att sälja är 58 minuter. Kortfilmer är mycket svårare att sälja.

 

En bekant lyckades för något år sedan sälja en 58 minuter lång dokumentärfilm till SVT. Varpå han fick följdfrågan "har du mer som du vill sälja?" Så visst köps en del, om det är välgjort.

 

För fiktion gäller i princip samma sak. Det är lättast att sälja det som håller långfilmslängd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...