Gå till innehåll

Panasonic GH3, line, separat recorder osv


Almkvist

Recommended Posts

Hej

 

Jag har länge funderat över "external recorders" och bra ljud till dslr kameror och det verkar finnas delade åsikter kring hurvida man ska använda tex en Zoom eller en Juiced link men igår stötte jag på ett problem som jag inte hört om tidigare.

 

Jag var till en ljudfirma där jag bor och lånade en boom samt LAV och en extern förstärkare/mixer för att spela in ljud i min GH3a. Han på stället började förklara att jag var tvungen att välja LINE på min kamera och jag svarade att jag troligen inte hade det men han hade svårt att se varför det inte skulle finnas... En systemkamera är inte optimal att spela in ljud på, det vet jag redan så den diskussionen kan vi lämna!

 

Jag testade hemma med den gain han rekomenderade och det distade sönder kameran så jag var tvungen att ha på så låg gain att det knappt slog på mixern. Men ljudet blev helt okej så jag körde på det och fick schysst ljud i slutändan men en jävla fuling blev det.

 

Sen har jag kollat på denna videon idag: An Audio Tutorial for Recording Quality Audio Into the Panasonic GH3 - YouTube

 

Där använder dom juicedlinks Low noise pre-amp som tydligen ska funka bra till GH3an men varför skulle den skilja sig från mixern jag använde? Skickar den inte en LINE signal trots att det är en pre-amp eller vad är grejen? Canon kameror verkar ha LINE men varken min A77 eller GH3 har det så har ni några bra svar på min förtvivlan?

 

/Almkvist

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...