Gå till innehåll

Ljudredigeringsprogram för fältinspelning.


Jürgen Blå

Recommended Posts

Hej,

Jag letar efter ett smidigt och förhoppningsvis inte alltför dyrt ljudredigeringsprogram. Prio ett är att kunna justera high pass-filter. Trots Rycote Baby ball gags med päls och high pass 120 Hz på digitalinspelaren är i stort sett allt ljud inspelat längs kusten oanvändbart p.g.a. vindljudet.

Jag har använt Adobe Premiere elements 10 tidigare, eftersom mitt fokus har legat på videomaterialet, men deras high pass-filter går inte att justera och allt konverterat material, förutom en del fågelsång, låter väldigt onaturligt och sterilt.

Tips och goda råd mottages tacksamt. Jag har kollat in Audacity, men om någon har tips på något som är bättre för detta ändamål lyssnar jag gärna.

Tack på förhand!

//Jörgen

Länk till kommentar
Share on other sites

Cubase går att få för en inte helt dyr peng.

Tackar för det tipset, Christian! Det är en djungel därute. Jag har läst en hel del recensioner, men de är inte alltid helt lätta att tolka då de i stort sett alltid skrivs av folk med betydligt större vana och kompetens än vad jag har.

Hur som helst har jag redan börjat med Audacity, och tänker försöka slutföra projektet innan jag börjar testa andra program. Jag tittar närmare på Cubase senare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Prio ett är att kunna justera high pass-filter. Trots Rycote Baby ball gags med päls och high pass 120 Hz på digitalinspelaren är i stort sett allt ljud inspelat längs kusten oanvändbart p.g.a. vindljudet.

//Jörgen

 

Det låter som om du främst skulle behöva bättre vindskydd, som en zeppelinare och päls från rycote (din baby ball gag är bra, men täcker inte hela mikrofonen, vilket gör att vinden kan påverka mikrofonens kropp). Vind är inte bara bas, och det är mycket svårt att få bort efteråt.

 

Vad gäller inspelningsprogram, så är audacity gratis och helt ok så länge som man bara spelar in 1-2 spår. Vill du ha en fullt utrustad DAW som är ganska billig, skulle jag välja Reaper (enda nackdelen med det är att det inte stödjer OMF, men det är det inga billiga program som gör vad jag vet).

 

Det finns även program specialicerade för fältinspelning, som boomrecorder, och 2-kanalsversionen är väldigt billig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...