Gå till innehåll

Dator för redigering med lite framtid


Badjanne

Recommended Posts

Har tröttnat på alla kraschar med min Toshiba Satellite 500 och Premiere Elements.

Tänker investera för framtiden.

Har tittat på följande datorer hos Elgiganten:

 

-Acer Aspire XC Stationär PC AXC600 (6990:-)

-HP Pavilion Stationär dator 500-023eo (6490:-)

-Lenovo IdeaCentre K450 Stationär (8990:-)

 

Något annat ni rekommenderar under 10.000:- ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag funderade också på att köpa en redigerings dator för max 10.000. Min plan var i alla fall att köpa delar separat och sen bygga ihop datorn antingen själv eller låta någon i butik göra det. Min uppfattning är nämligen att de flesta färdiga datorerna med stark prestanda är främst optimerade för datorspel. Jag fick råd från inet över vilka delar med hög prestanda skulle matcha min budget och syfte. Slutade på nästan 12.000. Men då hade jag också plockat på mig 32 gb i ram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Minnes- och grafikbehov beror på vilken mjukvara man använder. Ex Premiere Elements använder inte grafikkortet nämnvärt, medan Premiere Pro gör det i stor utsträckning.

För att utnyttna mer än 4Gb, måste programmet vara 64-bitars, exempelvis Elements 10 eller högre.

 

Olika krav gäller för olika mjukvaror, bäst är att bygga datorn efter kraven, även om en ren speldator ofta räcker väldigt långt.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Minnes- och grafikbehov beror på vilken mjukvara man använder. Ex Premiere Elements använder inte grafikkortet nämnvärt, medan Premiere Pro gör det i stor utsträckning.

För att utnyttna mer än 4Gb, måste programmet vara 64-bitars, exempelvis Elements 10 eller högre.

 

Olika krav gäller för olika mjukvaror, bäst är att bygga datorn efter kraven, även om en ren speldator ofta räcker väldigt långt.

 

//Max

 

Jag har för mig det var max 1-2GB för 32-bitars program.

 

OP:

Jag köpte min dator i delar via Inet, det kostade mig 15,000kr men det är en beast på tanken att den har senaste Nvidia Grafikkort och väldigt stabil och snabb processor. Skulle du tillexempel köra på Apple så skulle den kosta runt 25,000 kr. (Körde Macbook Pro innan)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...