Gå till innehåll

Nu blir jag fan galen på Premiere


PabloFernandez

Recommended Posts

Tjena folk.

Jag har precis filmat klart min långfilm och har suttit i två veckor och renderat ut Quicktimes till klipparna.

Vi har filmat med Red Epic och lite med Black Magic kameran.

 

Min tanke var att rendera ut till nått lättare format så att klipparna kunde ha hela materialet i en USB disk istället för 25 Terrabyte som hela materialet är.

 

Jag har suttit i Resolve och renderat ut till Quicktime MPG4 Video.

 

Men nu när jag försöker spela upp materialet så orkar inte premiere, inte ens i halva upplösning.

Hur kommer det sig att skitprogram som VLC och BS player inte har några problem men en av dom största inom videoredigering inte klarar av det.

 

Vi kan inte skylla på datan iallafall. Burken jag har slår det mesta. Grafikkortet är ett Quadro 4000 vilket också borde vara helt safe.

 

Jag blir verkligen galen på det här.

 

Jag hajar att när man använder sig av format som kodar om video (codecs) så måste programet koda om tillbaks i realtid... Hajar... Men är inte det den ska klara av så att man ska kunna jobba utan att allt laggar hela tiden...

 

Finns det nått jag kan göra för att kunna använda materialet eller är det bara att börja om med renderingarna till nått annat format? I så fall vilket?

 

Tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Skicka en fil via sprend mhagelst (a) adobe.com

 

Du kan också prova att ändra filändelsen från .mov till .mpeg eller .mp4. Mpeg4 i Quicktime är totalt värdelöst för vi måste använda QT-player för att spela upp filerna vilket är låååångsamt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grafikkortet i detta fall gör ju inget alls, det känns som att det går lite bättre med .mp4 - sitter dock på Mac just nu. Jag hade nog valt att rendera om till DNxHD (PC) eller DNxHD alt ProRes (Mac).

 

Ska testa om det går bättre i 7.1 som har 64-bit Quicktime decoding (kommer snart).

 

Det finns program som gör om ändelsen per auto på många filer (bla Bridge kan det).

 

Testade lite i FCPX, och dom var rätt sluggiga där också. PC nästa...

Länk till kommentar
Share on other sites

Huvet på spiken - det är för segt att manövrera genom mängder av LongGOP material. Ju större projekt, desto större problem blir det. Och Quicktime, fram för allt på PC, är sjukt dåligt.

 

Det pågår ett flera stora långfilms projekt och drama produktioner i PPro: NRK i Norge producerar en - allt filmat på RED, proxies i ProRes. Cohen-bröderna i stort sett samma, ytterligare en produktion är betydligt större (kan/får inte säga vilken), men även där ProRes.

 

That said: På min PC (QuadCore i7) rullar filen utan några som helst problem (dock från en USB3 SSD disk, men det borde inte spela sååå stor roll).

Länk till kommentar
Share on other sites

Utan att gå in specifikt mot en lösning för problemet som tas upp här, utan mer generellt och som tips inför nästa projekt - MPEG4 och dess ramverk är grund och botten ett distributionsformat vars syfte var att leverera ljud och bild under väldigt låga bitrates, och senare under vissa ramverk har det även utvecklats till inspelningsformat, inte det bästa, men funkar bra inom konsumentmarknaden. Det var iaf tanken med formatet från början. Det utvecklas fortfarande.

Att spela upp något en spelare likt VLC motsv. är inte samma som att spela upp, än mindre arbeta med formatet i ett redigeringsprogram.

 

Använd aldrig MPEG4 som arbetsformat om inte filstorleken är helt avgörande, och/eller det finns något behov av att det måste fungera på alla plattformat samtidigt. För det är MPEG4's styrka.

 

Undvik alltid Long-GOP format som arbetsformat. Jag köper hellre mer disk, än att konvertera till Long-GOP. Hellre att man tvingas göra proxies.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...