Gå till innehåll

Hur mycket ska jag fakturera


Tbnordahl

Recommended Posts

Hej.

 

Som rubriken låter, hur mycket ska/bör jag fakturera per timme för en uppdragsfilm. Det är en enkel produktion av en informationsfilm, det är bara jag som kommer att jobba med den. Vilket innebär filmande, redigering och ljudläggning. Finns det någon bra sida med riktlinjer för kostnader?

Länk till kommentar
Share on other sites

Per timme? Jag brukar själv beräkna ett ungefärligt antal timmar jag uppskattar att jag kommer lägga ner på produktionen och sedan runda av till ett fast pris för produkten. Det är vanligtvis enklare att sälja in en informationsfilm för 9000kr än att säga att man tar ut 230kr / timmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Per timme? Jag brukar själv beräkna ett ungefärligt antal timmar jag uppskattar att jag kommer lägga ner på produktionen och sedan runda av till ett fast pris för produkten. Det är vanligtvis enklare att sälja in en informationsfilm för 9000kr än att säga att man tar ut 230kr / timmen.

 

Det är lite så jag tänker, dvs ett fast pris. Men för att komma fram till det priset vore det bra med ett ca tim -eller dagspris. Säg att jag räknar med 3dagars filmande (+/-) och en dags redigering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är lite så jag tänker, dvs ett fast pris. Men för att komma fram till det priset vore det bra med ett ca tim -eller dagspris. Säg att jag räknar med 3dagars filmande (+/-) och en dags redigering.

Räknar du med 3 dagars filmande och 1 dags redigering, ja, säg att du har 8 timmars arbetsdag - Räknar du då 230kr/timmen * 8 timmar * 4 dagar är du uppe i 7360kr. Dra av moms på det så har du en 5520kr kvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

 

Tack för alla svar. Hittade prislista på SFF´s hemsida. 230:-/h ligger ju väldigt långt under de rekommenderade priserna... Jag ville bara få ett hum om priserna eftersom att jag precis har blivit frilans.

 

http://garyc.me/files2/get.php?id=7440

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om jag tycker att ditt svar är lite drygt så måste jag erkänna att jag gillar det..!

Det jag försökte säga är att priserna du letat upp är baserade på yrkesutbildade och etablerade utövare, och som frilansare bör du istället prissätta dig utefter kvalité vs efterfrågan. Har du yrkesutbildningen bakom dig kan du prissätta dig därefter, men innan dess får man vara lite stress-smart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag försökte säga är att priserna du letat upp är baserade på yrkesutbildade och etablerade utövare, och som frilansare bör du istället prissätta dig utefter kvalité vs efterfrågan. Har du yrkesutbildningen bakom dig kan du prissätta dig därefter, men innan dess får man vara lite stress-smart.

 

Point taken. Det är som i vilken bransch som helst med andra ord. Ville bara veta rekommenderat pris, även om jag ännu inte lirar i den högsta ligan så ger det en bra riktlinje. Tack för svaret!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
Har inte läst några kommentarer nu utan bara några. Anyway tar man inte betalt per dag?

 

En "Dag" kan ju variera i allt från 8 till 16 till gud vet hur många timmar, och du vill inte jobba "två arbetsdagar" och bara få betalt för en.

För du lär nog aldrig se någon på en film set släppa allt de håller på med för att stämpla ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag brukar ange (jobbar vanligtvis med text och bild, inte så mycket rörligt) timpris och sedan erbjuda ett paketpris för hela produktionen, lite rabatterat förstås. Men tänk på att du som frilansade måste betala dina egna sociala avgifter och sådant så lägg med det i ditt timpris. Kolla olika frilansfirmor som kan veta vad praxis ligger någonstans för produktioner likt din.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...