Gå till innehåll

"Frame could not be found" vid rendering i Premiere


Andreas b

Recommended Posts

När jag ska rendera min film som jag har gjort i premiere så säger den mitt i filmen frame could not be found . Detta fel medelande kan komma upp vart som helst i renderings processen alltså inte vid ett speciellt tillfälle olika frångång till gång. Är det nån som vet vad detta kan bero på så skulle jag vara väldigt tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Andreas b]Så nu funkar det , men ljudet blev väldigt sprakigt på vissa ställen vad beror det på? Vilket format är det bäst att spara i ?[/citat]

Förmodligen beror det på en av tre anledningar, eller tom alla tre:

1. Du har för högt ljud som gör att det uppstår distortion. I Premiere, gå till Window > Audio Mixer och se till att ljudet aldrig överstiger 0. Om det gör det så dra ner på reglarna. När ljudet är över noll så blir det distortion=Ljudet "sprakar"

 

Ljudet skall helst inte ligga nära 0 överhuvudtaget på det du exporterar. Jag ser till att mitt ljud aldrig överstiger -6 med hjälp av en limiter i Adobe Audition.

 

2. Om du har fångat videon från ett DV-band och ljudet på bandet är inspelat i 12-bitarsljud medans projectect du fångat det är inställt att fånga 16-bitarsljud uppstår även "sprak" i ljudet.

 

3. Om du fångat videon analogt kan du ha spelat in ljudet för högt och därmed orsakat distortion. Det här gäller om du fångat via ett kort som kan fånga analog video, tex Matrox, Canopus. (Ljud man spelar in via Firewire kan du inte ställa in nivån på)

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljudet får gärna tillåmä nudda nollan, men det är inte att rekomendera att låta det passera.

Faktum är att om man vet vad man gör så kan man låta signalen passera en hel del, men det är att rekomendera att låta bli om du är osäker, väl på hårddisken är det för sent.

Iom att Premiere kör med 32 bitars Float, det vill säga 24 bitar med en sjuhelvetes massa headroom, & dessutom hanterar det fullständigt värdelöst, så kan man dra på ganska hårt utan att något märks förren exporteringen. Vilket är en FET miss från Adobes sida eftersom medlyssningen även direkt i programmet ska vara float för att undvika sånna fel.

Var helt enkelt noga när du mixar & lägg en bra limiter och/eller kompressor direkt på mastern, exempelvis från Waves.

 

Rogge:

Hm, sprak när du går från 12 till 16 bitar? Vilket program använder du då??

Man har ingen som helst nytta av att ställa in ljudet via firewire, när det är inspelat så är det inspelat, ska man redigera det så är det inte att rekomendera att försöka ställa in sånna saker förren materialet ligger på hårddisken.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Rogge:

Hm, sprak när du går från 12 till 16 bitar? Vilket program använder du då??[/citat]

Jag använder Premiere Pro 1.5.1 och ett Matrox RT.X10-kort. "12-bitars-fenomenet" händer när man fångar 12bit i ett Matroxproject som är inställt på 16bit. Man fångar då i 16bit fastän det man fångar ju är 12bit. Alla Matrox projects är 16bit så man får gå runt problemet genom att spela in ljudet i tex Adobe Audition samtidigt när man fångar DV och sedan synca ihop ljud och bild i PPro.

 

Att fånga 12bit in i ett 16bit Standard DV project fungerar dock utan problem så det här problemet är Matroxrelaterat.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Jag skulle vilja låna den här tråden lite för jag har också problem med sprakande ljud. Ljudet är jätte bra innan jag exporterar filmen till en .avi fil. Det konstiga är att när jag exportar den till en quicktime fil så sprakar det inte men jag vill inte använda mig av quicktime.

 

Detta har jag gjort:

Kollat att ljudet är 16-bitars ljud och det var det.

Ändrat på nästan allt som går med audion innan exporteringen.

Testat att använda kompressor.

Fixat så att ljudet inte överstiger 0.

 

Allt detta utan resultat, förutom när jag exporta den till .mov fil.

Någon som har gissningar eller vet hur man ska lösa detta problem?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=Magnetic]Ändrat på nästan allt som går med audion innan exporteringen.[/citat]

Vad är "nästan allt"?

 

[citat=Magnetic]Fixat så att ljudet inte överstiger 0.[/citat]

Hur då?[/citat]

 

Ähm, skit i att jag skrev "nästan allt" För nu har jag verkligen testat allt!

 

Window --> Audio Mixer använde jag!

 

Edit: Detta är grymt konstigt, jag vet inte vad jag gjorde, jag tror inte jag gjorde något men nu slutade ljudet att spraka, helskumt :S

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Andreas b]Så nu funkar det , men ljudet blev väldigt sprakigt på vissa ställen vad beror det på? Vilket format är det bäst att spara i ?[/citat]

 

Det bästa är att klicka på File, Export och sedan Movie. Klicka där på Settings och ställ in på Microsoft AVI. Det blir grymm grafik, men tar jäkligt lång tid att spara. Ljudet blir också väldigt bra.

/Carbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...