Gå till innehåll

Extern Hårddisk för Rendering


Aparecium

Recommended Posts

Hejsan,

 

Jag ska börja redigera en dokumentärfilm, har precis köpt en ny dator men behöver även köpa en till hårddisk till renderingen. Dock är jag lite osäker över hur mycket utrymme jag behöver? Inget är filmat i RAW men det är många långa klipp och jag räknar med att filmen i slutändan blir runt en timme.

 

Tacksam för alla svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Köp en intern hårddisk istället, om du har utrymme i datorn. De är betydligt snabbare. Sen kan du ha en extern för lagringen efteråt när du jobbat klart.

 

EDIT: Kom på att jag inte besvarade din fråga om hur mycket du behöver.. Jag hade nog köpt minst 2tb. Sen går det ju alltid köpa mer om man märker att det börjar tryta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket hänger på hur mycket kraft din dator behöver för att klara RT-redigering från tidslinan. Videoformatet spelar en avgörande roll. Om du filmar i SD - t ex DV - så blir 1 timme i det formatet ca 13 GB för färdig film. Sedan gissar jag att du har mer än dubbelt så mycket källmaterial. Redigeringsprogrammet kräver också plats för scratch-filer - mellanlagringsfiler för beräkningarna. Filmar du i något HD-format t ex AVCHD så krävs flerdubbel kapacitet av både minne och dator.

 

Om du avstår från att spela upp filmbitar från tidslinan under redigeringen och har gott om tid så fungerar det nog med en extern disk. Vissa redigeringsprogram inte bara stoppar vid uppspelning från tidslinan om det går för långsamt utan klagar också på att disken inte klarar av användningen.

 

Att använda en extern disk i själva redigeringen kräver i regel att inte bara disken utan också överföringen är snabb. Bäst är att klämma in en intern disk i lådan.

 

Grundregeln är att undvika att ha några data liggande på systemdisken eller en disk som ligger på en separat partition på samma disk som systemet ligger på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...