Gå till innehåll

Konstruktiv feedback på ett halvfärdigt manus (45 sidor)


seananton

Recommended Posts

Hejsan,

 

Jag håller på med mitt andra långfilmsmanus, fast har slut på idéer för tillfället.

Därför laddar jag upp det jag har skrivit än så länge, bara så att jag vet att det som finns håller måttet.

Detta är en psykologisk thriller och en karaktärsstudie som handlar om en kille som inte är helt frisk.

De stora inspirationerna har varit HENRY - Portrait of a Serial Killer och Taxi Driver.

 

Läs gärna och kommentera storyn, karaktärer, dialog m.m.

Ha det bäst!

KARAKTÄRSSTUDIE.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker du är visuell i dina beskrivningar, och jag tycker mig skönja en porträttering av en mördare som inte är helt okomplicerad (även om jag tycker andra karaktärer, som Johanna, är för enkla).

 

Men det märks att detta är en draft. Du tar för många genvägar i manuset. Ibland är det är svårt att följa med i karaktärsintroduktioner, hopp i tiden och dina visuella beskrivningar pendlar kraftigt mellan detaljer i överflöd("Mer äpple"), ibland blir det för explicit (för min del) med våld och sex, eller i någon dialog - och ibland blir det alldeles för ospecifikt.

 

Ta montaget i första scenen:

 

"- En KVINNA med huvudet avlägsnat (FOTO)."

Var är vi på detta svartvita foto? På golvet i ett hus? Ute i en skog? Är det vinter? Sommar?

 

"- En MAN med flera knivhugg i magen (FOTO).

Kanske självklart för dig, men ...lever han? Är vi på ett annat ställe nu?

 

"- En KVINNA/MAN bärs iväg på en bår (KLIPP)."

Är det en kvinna eller en man? Spelar det någon roll om vi ser det eller inte? Om det spelar roll, är det någon av kvinnan (utan huvud) eller mannen vi nyss sett? Eller en tredje kropp?

 

"- En POLIS upptäcker en död KVINNA (FOTO)."

Uhm, hur upptäcker polisen den döda kvinnan, och hur ser vi att hon är död? Är vi på samma ställe eller någon annanstans?

 

"- Ett PAR får nyheten att DERAS SON är död (KLIPP)."

Hur går det till? Är de på brottsplatsen eller hemma eller..?

 

 

Hur lång tid har du räknat med att det ska rulla förtexter? Upplever det som väldigt kort tid, max 1 minut. Är det rätt uppfattat? Annars riskerar det bli lååånga stunder med foton på avhuggna kvinnor och bårar som bärs.

 

 

I den andra scenen:

"Ett OMRÅDE som knappast en RIKEMAN skulle sätta sin fot i."

Jag förstår inte varför just dessa två ord är kapitäler. Det är inget ljud, ingen karaktärsintroduktion och inte specifika shots. Den här typen av detaljer kan göra det väldigt svårt att hänga med i storyn.

 

Efter det här bläddrade jag runt och kände mig tyvärr inte fast i storyn. Det var oerhört förvirrande att det fanns en byggare i början som hette JONAS, och sedan en viktig karaktär i Fredriks pappa som också hette det! Undvik såna misstag.

 

Blev heller inte klok på vad som motiverar Johanna att söka upp och uppvakta Fredrik på ovanligt rättframt, och vad som driver Fredrik att hänga med i det spelet - men det kanske var med i någon detalj jag missade när jag flipprade runt.

 

Utan synopsis kan jag bara gissa vad storyn barkar hän, men efter över 40 sidor tycker jag att det borde vara hyfsat klart, även om man inte skrivit klart allt än. Tror det kommer bli skitsvårt att skriva färdigt det här om du inte först skapar dig en bra bild på hur det hela ska sluta.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag började bara läsa som hastigast för att bilda mig en uppfattning om vad det var för något och jag reagerade precis som Daac på montaget och att det saknade visuell känsla - mer fakta än stämning kanske man kan säga.

 

Men sen studsade jag på "Ett OMRÅDE som knappast en RIKEMAN skulle sätta sin fot i."

 

Som författare i ett manus ska du vara osynlig. Givetvis är det din text, och dina åsikter lyser givetvis igenom på sätt och vis, men man ska inte känna din närvaro, om du förstår hur jag menar.

 

Din uppfattning om att en rik man inte skulle sätta sin fot i vad som verkar vara ett vanligt radhusområde skriker fördomar från dig, författaren. Det är samma sak som du skriver "härligt röd" eller "äckligt orange" utan närmare förklaring. Vi har alla förutfattade meningar, men när vi skriver måste vi vara medvetna om att även "rikemän" och personer som avskyr rött och älskar orange kommer att läsa manuset. Och personer som lever granne med rikemän i radhusområden.

 

Försök att beskriva så målande som möjligt, men samtidigt så neutralt från personliga åsikter som det bara går. Du ska guida läsaren in i din värld och då gäller det att du väljer ord som passar en så bred publik som möjligt. Dina personliga åsikter får karaktärerna framföra istället.

 

En mindre grej var alla ord med stora bokstäver. Det finns olika skolor här, men att skriva allt viktigt man ser med stora bokstäver är helt onödigt - det är snarare de viktiga detaljerna i så fall som ska poängteras. Och RIKEMAN ser vi inte ens.

 

I övrigt har jag ännu inte kommit så långt att jag känner att har fler åsikter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...