Gå till innehåll

Utomhusakustik


Stene

Recommended Posts

Av praktiska skäl har en dialog spelats in i studio (hårt dämpad). Det filmade materialet är däremot taget utomhus (i ganska gles barrskog).

 

Jag har testat att skapa en 'skogsakustik' genom att lägga multipla reflexioner (motsvarande många trädstammar), men det låter inte naturligt.

 

Hur låter det då i skogen?

Dags för inspelningsprov: en person som sjunger i skogen på olika avstånd från mikrofonen.

0s.mp3 mygga i dämpad studio

1meter.mp3 mygga på 1m avstånd i skog

5meter.mp3 mygga på 5m avstånd i skog

10meter.mp3 mygga på 10m avstånd i skog

25meter.mp3 mygga på 25m avstånd i skog

 

Så min fråga är: hur bearbetar man studioljudet 0s.mp3 för att få en klang som motsvarar att sångaren står i skogen på 10 m avstånd?

 

Ett sätt vore ju att spela upp studioljudet i en högtalare i skogen, på 10 m avstånd från en mikrofon, som spelar in det hela....

0s.mp3

1meter.mp3

5meter.mp3

10meter.mp3

25meter.mp3

Länk till kommentar
Share on other sites

Man använder impulsreverb. Altiverb är i stort sett (vad jag känner till) det enda som är värt pengarna. Att spela in via högtalare till mick i rätt miljö är inte fel, jag använder det själv titt som tätt och det kallas "worldizing", men det kräver en del av både teknik & utrustning för att bli särskilt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu inser jag förresten att det skulle vara från avstånd! Har du inga krav på tydlighet så är worldizing inte en dum idé alls, förutsatt att du har en mick som är bra på ambiance, och en hyfsat rak högtalare. Fördelen är att du kan få det rätt redan från början, nackdelen är att det inte finns några som helst möjligheter att påverka nåt i efterhand om det sen inte funkar i mixen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...