Gå till innehåll

Bästa metod?


Gamepost

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har spelat en scen från fem olika vinklar med en och samma kamera, flyttat ljudet hela tiden beroende på vinkel, spelar på NTG-3 tillsammans med Zoom H4N.

 

Det som jag vill göra är att blanda mellan bilderna samt använda olika ljudkällor utan att man märker större skillnad, kanske fortfarande ha bakgrund ljud osv då jag har spelat en utan dialoger.

 

Tips på bästa sättet att få detta gjort?

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns flera olika sätt att göra detta. Det bästa hade egentligen varit om du flyttat micken så lite som möjligt, eller i alla fall set till så att "avståndet" på ljudet ändrade sig så lite som möjligt. Nu har jag inte gjort jättemycket ljud förut, men av det lilla jag har gjort har jag konstaterat att ljudmatta är en väldigt bra grej. Jag brukar lägga en ljudmatta under hela scenen (Satsa på att göra en egen. Förinspelade på internet är sällan bra) för att täcka lite brus och sådant. Sedan lägger jag in ljudet i något ljudprogram och tar bort så mycket brus och bakgrundsljud som möjligt utan att det påverkar dialogen för mycket. Efter det beror det helt på vad du vill göra med soundet på din dialog. Oftast brukar det vara bra att "smutsa" ned ljudet lite. Helt enkelt att få det att låta mindre inspelat. Sedan funderar jag på hur akustiken lät i rummet vi spelade in i. Oftast har jag tagit referensljud från inspelningsplatsen som jag kan lyssna på efteråt. Jag försöker att passa akustiken på den inspelade dialogen till rummet och tar bort höga/låga frekvenser för att få till den riktigt akustiska känslan. Någon gång har jag till och med spelat upp dialogen hur en högtalare i ett rum med liknande akustik som rummet på inspelningsplatsen. Det har fungerat ibland.

 

Det var ungefär de tipsen jag hade. Hoppas det gav dig något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här är ett enormt område, men för att ge grunderna: Håll det enkelt. Klipp så långt som möjligt i samband med tydliga ljud, och använd mycket crossfade där det inte finns något att klippa mot. Lyssna otroligt kritiskt och noggrannt, kan du höra skarven så kan andra. Vad du än gör, lämna ALDRIG hål eller utfyllnad som inte kommer från plats, behöver du tystnad att fylla ut med tar du den ifrån andra delar av ljudet. Behöver du en längre bits tystnad så klipper du ut så många bitar du behöver och kör X-fade så de blir en enhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...